Ormar och piercing
Snakes and Earrings (Originally published in Japan as Hebi ni Piasu)
Bok av Hitomi Kanehara
I Ormar och piercing möter vi en nihilistisk ungdomskultur i konflikt med det traditionella. Lui är nitton år och öppen för allt, en tjej på drift i en fascinerande värld där en avtrubbad generation måste klyva tungor, pierca eller tatuera sig för att över huvud taget känna någonting. I saklig ton beskriver hon möten med män och kvinnor i ett Tokyo där krocken mellan lustdrift och dödsdrift ofta blir smärtsam. Ormar och piercing är samtidigt ett triangeldrama som får svindlande konsekvenser.
I översättning av Helen Enoksson och med efterord av Ry Murakami.
HITOMI KANEHARA är född 1983 och Ormar och piercing var hennes debut. För den fick hon den prestigefyllda Akutagawapriset, som lanserat författare som Kenzaburo Oe och Ry Murakami.
»Oroande och poetisk som en feberdröm.« ELLE
»En rasande liten romanklassiker som är samtidigt iskall och på kokpunkten. Man vill både rekommendera den och gömma undan den som en brännande hemlighet.« ARBETARBLADET
»I berättelsen om Lui finns också en kriminalhistoria invävd. Den omvärver hennes liv, allt mer, medan hon allt intensivare ristar smärtan genom sin kropp. Det skildras på klar och enkel prosa: korta täta meningar, som stygn tvärsigenom arken.« HANNA HALLGREN, AFTONBLADET
»Ett kraftfullt porträtt av generationen efter den japanska bubblan.« THE NEW YORK TIMES
»Det är en fin och genomskinlig skildring som, trots sina anspråkslösa åttio sidor, på något sätt har förändrat mig.« DAGENSBOK.COM
»I ett mörkt och skrämmande spel mellan Lui, sadisten och piercaren Shiba, och den våldsamme punkaren Ama skapas ett sm-sexuellt triangeldrama med total och maximal utlevelse.« BENNY HOLMBERG, TIDNINGEN KULTUREN
»Liksom Sylvia Plath skriver Kanehara på ren, saklig jag-prosa som upprätthåller en kylig distans till läsaren. En distans utan vilken Ormar och piercing skulle bli outhärdlig.« HELSINGBORGS DAGBLAD
»Längtar du någonsin efter att gömma en videokamera i en zon som du annars aldrig får någon inblick i? Hitomi Kanehara tar oss oförskräckt in i den mest extrema japanska ungdomskulturens labyrintiska sfär.« J.T. LEROY, författare till Sarah och Hjärtat är bedrägligast av allt