Permission marketing : när kunden själv får välja

Permission Marketing : Turning Strangers into Friends, and Friends into Customers
Bok av Seth Godin
Uppmärksamhet har blivit en bristvara. TV-kanaler, reklamutskick, annonser, e-post, snabbmat - allt ska gå fort, vara effektivt. Den traditionella marknadsföringen försöker hela tiden avbryta oss i något vi gör för att få oss att tänka på annat. Annonserna söker fånga vår uppmärksamhet mitt i en artikel, TV-reklamen avbryter mitt i favoritfilmen, telefonförsäljaren ringer vid kaffet. Men i takt med att bruset tilltar blir vi konsumenter allt svårare att avbryta. Och den traditionella marknadsföringens motvapen har helt enkelt varit att avbryta oss ännu mera! Grundtanken bakom permission marketing är enkel: uppmärksamhet är en medveten handling som kräver ansträngning. Med dagens interaktiva teknik med webbsidor och e-post kan marknadsföraren engagera kunden i en ömsesidig relation. Till en låg kostnad kan säljare och köpare föra en dialog, och kunden ge sitt samtycke till att medverka i processen. För första gången på mycket länge kan konsumenten återigen bli delaktig i marknadsföringen. Permission marketing ifrågasätter våra invanda föreställningar om vad marknadsföring och annonsering är och bör vara, och den visar hur de kan utformas på ett sätt som fungerar i vår nya nätverksvärld. Seth Godin har mycket att säga om marknadsföring på nätet. Han är vice vd för Yahoo! och var den som startade Yoyodyne, pionjär vad gäller direktmarknadsföring på nätet. Han berättar inte bara om sina idéer utan delar också med sig av ett antal fallstudier, bl a American Airlines frequent-flier program, Amazon.com och naturligtvis Yahoo!