Lean handboken : värdeflödeskartläggning inom administration, service och tjänster

The Complete Lean Enterprise: Value Stream Mapping for Administrative and Office Processes
Bok av Beau. Keyte
Lean har alltid kunden i fokus, och handlar om enkel logik och sunt förnuft. Men hur systematiserar man det? Och hur går det till i miljöer bortom verkstadsgolvet? Den här handboken är en utmärkt hjälp för att ta tag i de administrativa processerna inom ett företag eller organisation; synliggöra dessa i form av värdeflöden och minimera slöseriet i form av flaskhalsar och tidstjuvar som finns "gömda" i brevkorgar, datorer eller i tomrummen mellan olika avdelningar. Läs mer Lean angår och berör alla funktioner och delar i en organisation - och alla typer av företag och verksamheter. Värdeflödeskartläggning enligt bokens beskrivning är en väl beprövad standard inom Lean såväl inom tillverkning som för administrativa processer. Sagt om boken "Se över organisationen så att den blir flödesorienterad och visualisera förbättringsarbetet. Alltså, börja med att rita upp alla värdeflöden! Det är hög tid att se över även de administrativa processerna." Conny Svensson, Operations Manager, inom Parker Hannin AB, och styrelsemedlem Lean Forum. "Boken är ett värdefullt bidrag. Den är en introduktion, en puff i rätt riktning, och kan fungera som start på en stor uppstyrning och effektiviserad process. Jag måste också ge beröm för registret som är bättre än de flesta andra i svenska Lean-böcker." David Salekärr, leanbloggen.se Om författarna Författarna Beau Keyte och Drew Locker har mångårig erfarenhet av Lean från ett mycket brett register av företag och branscher. De verkar också som lärare och instruktörer på Lean Enterprise Institute samt flera universitet.