Fanfarlo : La Fanfarlo
Bok av Charles Baudelaire
Charles Baudelaires passionerade och depraverade kärleksberättelse
Fanfarlo - till formatet en
långnovell eller kortroman - en elegant, ledigt berättad historia om urspårad
kärlek, destruktivt vacker, underskönt elak, skriven med lättaste hand men
svartaste bläck av den berömde demonen i sidenscarf, nihilisten med manikyrerade
naglar.
Charles Baudelaire (1821-1867) är den litterära
modernismens själva stamfader. Med sin diktsamling Ondskans blommor som utkom
1857 och dömdes i en uppmärksammad rättegång för att ha sårat tukt och sedlighet
åstadkom han mycket mer än bara en skandal. Idag kan man konstatera att såväl de
tidiga modernisterna, Verlaine, Rimbaud, Mallarmé osv, som deras arvtagare,
Pound, Eliot, Rilke, Lorca, Alberti, Ekelöf osv - ja i stort sett alla
modernistiska poeter uppvisar ett andligt släktskap med Baudelaire.
Vad Baudelaire kände inför Paris och hela samhällslivet
var spleen, leda, och han broderade ut sin avsky och sina äckelkänslor till ett
konsekvent poetiskt program. Han sablade ner precis allting och skonade inte
heller sig själv och sin självkänsla - för att i nästa sekund uppfyllas av
poesins frälsningsrus och tvärvända depressionen i sin motsats, extatisk
passion, gränslösa visioner av frihet, sjudande sinnlighet, våldsamt vibrerande
kärlek.
När Baudelaire som 21-åring kvitterade ut arvet
efter sin far, 100 000 guldfranc, inledde han ett vidlyftigt liv som dandy i
Paris. Han bjöd frikostigt vänner på mat och dryck, flyttade in i en flott
våning, köpte lyxiga möbler, dyr konst, snobbiga kläder, smycken till sin
älskarinna. På två år hade han konsumerat halva arvet. Då ingrep hans mor och
styvfar och genomdrev att han omyndigförklarades. En advokat fick uppdraget att
förvalta återstoden av arvet och enbart utbetala avkastningen av kapitalet, 200
franc i månaden till Baudelaire. Resten av sitt liv var Baudelaire lika fattig
som de flesta andra Parispoeter, visserligen med dandyideal men med knaper
ekonomi. Istället för flotta våningar fick han hålla till godo med Paris påvrare
kyffen och titt och tätt måste han packa sina koffertar och flytta till något
annat lika torftigt hyresrum för att undkomma alla som jagade honom för obetalda
skulder.
Älskarinnan var Jeanne Duval, en B-skådespelerska
som gjort några småroller på en mindre teater i Paris. Hon blev kvinnan i
Baudelaires liv, hans musa, föremålet för hans passion men också sinnebilden för
de världsliga villkor han aldrig skulle lyckas foga sig i. I början av deras 18
år långa förhållande älskade han henne med en besatthet som gått till
litteraturhistorien genom hans heta hyllningsdikter till hennes naiva själ,
hennes fulländade kropp, hennes kolsvarta juvelglittrande ögon. Efterhand blev
hon hans mara. De himmelsskriande personlighetsskillnaderna mellan dem skapade
en oöverbryggbar avgrund. Hon var fullkomligt olitterär och hade inget sinne för
hans författande och hennes frustration över att han inte drog in pengar växte
snart till ett aggressivt hat. Hon skulle utan att tveka ha slängt alla hans
manuskript på elden om det hade gett henne några franc. Gång på gång lämnade de
varandra, bara för att en tid senare återförenas och fortsätta sina destruktiva
drabbningar.