Bellman noir, #1

1793

The Wolf and the Watchman
Bok av Niklas Natt och Dag
I Fatburens skitvatten flyter ett lik upp. Det handlar om ett mord som krymplingen Cardell och den sjuklige och fattige Winge får ta sig an, då ingen annan behagar. Vägen för att lösa brottet går genom ett Stockholm som är grymmare än grymt och där livsöden sammanflätas för att för inte sällan avslutas på ett brutalt vis.
En deckare som utspelar sig 1793. En berättelse som tar läsaren tillbaka i tiden, men där alla personer har personligheter och historier som är dragna till yttersta, på gränsen till att bli karikatyrer. Berättelsen är full med råa, brutala och makabra detaljer och händelser. Det är mycket spännande och svårt att räkna ut vad som ska hända och hur alla personer ska knytas ihop i berättelsen.
Detta är en mörk och stundtals dyster historia. Men mycket skickligt levererad av författaren. Man känner verkligen tidens anda. Smutsen och stanken kan nästan kännas av denna bok. Jag sträckläste den och uppskattade den mycket. Kan rekommendera den. Läsvärd.
Detta är en mordgåta och en skildring av det gamla Stockholm i ett, och det är mycket skickligt gjort.
Hade höga förväntningar på denna boken men kom tyvärr aldrig riktigt in i den. Lite för gameldags språk för mig.
Handlar om ett lik som hittas utan armar och ben. Cecil Winge kopplas in och kräva på en gentjänst men hans hälsa tryter så tiden är knapp. Boken är skriven ur 4 berättar perspektiv.
Osäkert om jag ger mig på uppföljaren 1794.
Nån resa blev det inte för min del på semestern, men som kompensation för det köpte jag massor av böcker, bland annat pocketutgåvan av Niklas Natt och Dags prisbelönta och hyllade bok 1793. När böcker höjs till skyarna blir jag skeptisk. Bilder och rubriker rörande den här boken gick inte att undvika.

Boken är en historisk deckare och utspelar sig det år dess titel anger, 1793. Gustav III är död och det är allmänt rörigt i Sverige. På hösten hittas ett lik i Fatburen på Söder. Liket är lemlästat – manspersonen saknar armar och ben – och lite till, ska det visa sig. Cecil Winge har hjälpt polisen tidigare. Nu är han dödssjuk, men känner att han inte kan låta bli att ta sig an fallet. Mickel Cardell, som fann den döde, blir honom behjälplig. Strax rullas en märklig historia upp, sedd ur olika inblandade personers synvinklar. Missförstånd tycks vara ledordet. Som en pikant liten krydda finns även en knivsudd (!) HBTQ-tema.

Den som gillar historia och deckare har gjort ett riktigt fynd om den fått tag i den här boken. Jag gillar de historiska skildringarna och får ganska ofta associationer till Per Anders Fogelströms böcker när det gäller Stockholmsskildringarna. Deckarberättelsen är intressant för den visar hur hjärnan ändå är bästa redskapet fram till lösningen av en mordgåta.

Om jag ska ha nån invändning är det att boken är lite för lång, cirka 450 sidor. Eftersom berättarperspektivet ändras ett antal gånger har jag lite svårt att komma ihåg och hålla koll på vem som är vem och vem som gjorde vad. Men det är en otroligt välskriven bok och jag hittar faktiskt inget annat alls att anmärka på. Den är spännande, jag gillar det historiska temat, karaktärer och miljöer är trovärdigt skildrade (jag känner stanken…) och författaren är en duktig skribent.

Mitt omdöme blir det högsta.
Jag är generellt ingen läsare och deckare och knappt spänningsromaner. De sätter sig inte i mig som de övriga genrer jag läser. Men ibland händer det att en deckare blir läst. Ibland en riktigt bra sådan. Detta är en sådan deckare. En riktigt bra.
1793 är en berättelse om hur svårt, armt och brutalt det var att leva vid denna tid. Våldsamt rått beskriver den ett mycket bisarrt och annorlunda mord. En kropp utan armar, ben, öron, ögon eller tunga hittas dumpad utan möjlighet att bli identifierad. Personen som tar sig an att lösa detta mord är en lungsjuk man, Winge, i sällskap med en enarmad, före detta soldat, Cardell. De båda omaka personernas sökande av mördaren bekrivs i dåtidens smutsiga stockholmsmiljö med stor detaljrikedom. Mordet blir en gåta med hårresande upplösning.

Boken har ett fantastiskt språk och detaljbeskrivningar av 1700-talets smutsiga liv hos både välbärgade och fattiga.
Året är 1793 i Stockholm. Niklas Natt och Dag beskriver ett mycket fattigt, smutsigt, våldsamt och stinkande Stockholm. Historien kretsar kring ett lik som hittas i vattnet på Södermalm. Cecil Winge försöker lösa fallet trots sviktande hälsa.
Vi får följa fyra berättarperspektiv.

Jag är lite besviken. 1793 har fått väldigt fina recensioner men jag är inte helt nöjd. Trots detta är den läsvärd.
Debutromanen 1793 utspelar sig i ett brutalt, smutsigt och fattigt Stockholm under just detta onådens år. Här kämpar Cardell sig fram i livet med bara en arm kvar. Men kampviljan är det då inget fel på, rent bokstavligen i alla fall. Hans väg korsas av den intelligente men olycksaliga Winge genom ett fynd av en kroppsbål i Fatburens tjockflytande vatten. Tillsammans försöker de lösa hur kroppen hamnade där, och hur mannen mördades. Det visar sig vara en historia något utöver det förväntade.

1793 är mer än brutal. Den är rent av äcklig men samtidigt lika fängslande som den stackars Anna Stina som i boken hamnar på spinnhuset. De detaljerade beskrivningarna över en grymhet som är svår att greppa, och det utdragna i det hela ger en vämjelig känsla. Samtidigt finns här kärlek och eftertanke, klokhet och livsvilja. Niklas Natt och Dag tar oss med på en resa med en mängd öden bland Stockholms gränder, många tragiska och mörka, särskilt som personligheterna och tragiken beskrivs på ett så trovärdigt sätt. Det här är en bok som kryper under skinnet på mig. 1793 är ett genombrott av sällan skådat slag. Välskriven, fängslande från första stund och en bok som stannar i minnet länge.
Har snöat in på historiska skildringar av Stockholm, väldigt intressant att följa hur vår huvudstad ändå vuxit och utvecklats!

Hade lite svårt att komma in i boken och det tog nästan 100 sidor innan jag riktigt fastnade, men det var det värt! Gillar att den är skriven uppdelad i olika sektioner och med lite olika fokus. Spännande men bitvis väldigt rå handling. Bra till hängmattan i sommar!
Den här boken är otroligt välskriven och drog in mig som läsare i en värld som är mörk och blir allt mörkare. Natt och Dag gestaltar 1700-talet så otroligt bra att jag får kalla kårar och känner med karaktärerna. Jag fryser. Jag känner stanken. Jag blir rädd och jag blir äcklad.
Läs den. Upplev den!
En bok som verkligen berör dig. Hans skildring av livet vid denna tid gör en tacksam att mänskligheten gått framåt. Historien är trovärdig och belyser skillnaden mellan fint folk och "patrask" på ett belysande sätt. Jag så gott som sträckläste boken för att se hur det slutade. Rekommenderas på det varmaste.
En fantastisk ,realistisk ,1700-tals-skildring,en deckare som utspelas i samhällets absoluta bottenskikt,man känner lukten från avskrädet,man fryser ända in i märgen,man svälter och känner alla symtom av lungsoten,länge sedan jag levde med i en bok som jag gjorde när jag läste den här,ibland var jag tvingad att pausa för att ta mig tillbaka till 2000-talet och hämta andan!
Den här boken passar långt ifrån alla läsare då den är full av blod, smuts, sjukdom och fattigdom. Den är dessutom skriven på ett väldigt cyniskt sätt som inte tar den minsta hänsyn till känsliga magar och själar. Men det är bland annat allt äckel som gör boken så pass speciell i en värld full av historiska mysdeckare. 1793 tar hål på bubblan av historier om det trevliga och glamorösa 1700-talet. Istället målar boken upp ett kallt och hemskt samhälle där misären är ständigt närvarande. Det är också en intressant berättelse om ett ståndssamhälle som är på väg mot sitt fall. Alltigenom är boken oerhört spännande och välskriven och får en att längta efter den andra delen i serien.
1793 av Niklas Natt Och Dag är en av mina favoritdeckare som ger läsaren en fantastisk inblick i svensk historia. Boken fick dessutom pris som Årets bästa svenska debut av Svenska Deckarakademin år 2017. Boken utspelar sig i Stockholm i slutet av 1700-talet. Människoöden vävs samman i en otäck skräckroman.

1793 är en annorlunda kriminalroman som utspelar sig år 1793 i Stockholm. Situationen i huvudstaden är mycket svår. Gustav III är nu död, krigen har tömt statskassan och människor lider vilket föder ovisshet, missnöje och ilska. När ett lik utan armar och ben hittas börjar ett otäckt mysterium.

Författaren väljer att berätta historien ut fyra berättarperspektiv vilket gör det extra intressant. Olika människors livsöden vävs samman på ett mycket skickligt och målande sätt. Personporträtten är utmärkta och mycket trovärdiga. Det råder ingen tvekan om att författaren är väl insatt i 1700-talets historia. Händelserna och miljöbeskrivningarna känns levande och mycket verkliga. Författaren lyckas med konststycket att beskriva den pampiga och ståtliga atmosfären som många associerar svenskt 1700-tal med, men han ger även folkets perspektiv. Många kände stort missnöje under den sen-gustavianska tiden och det fanns stora klasskillnader. Detta beskrivs på ett träffsäkert sätt i denna bok. Boken är en fiktion, men det är även lätt för läsaren att föreställa sig livet på 1700-talet.

Boken är en av mina absoluta deckare som jag läst. Den främsta anledningen är att den är så annorlunda mot många andra kriminalromaner. Här får läsaren både spänningen och en intressant tidsskildring. Vissa kan nog tycka att den är för knäpp, kanske till och med obehaglig, men jag kan rekommendera den varmt till alla som gillar spänning och historia.
Egentligen tycker jag att boken är välskriven och spännande men jag vill inte rekommendera den eftersom den är så äcklig. Jag gillar inte att läsa om avskurna kroppsdelar och människans mest otrevliga sidor precis innan jag ska somna. Men om man gillar sådant ska man absolut läsa den här boken.
Boken är en blandning av spännande detektivarbete och svensk historia. Handlingen utspelar sig i Sverige i slutet av 1700-talet. I Stockholm flyter ett lik upp, ett lik som varken har armar eller ben. Kroppen är oigenkännlig men någon måste ha utfört bestialisk tortyr på denna arma människa. Att kapa av alla lemmar på en människa är inget enkelt uppdrag, allra minst på 1700-talet. Cecil Vinge får uppdraget av polisen att försöka nysta upp historien bakom kroppens öde.

Disposition
Boken är uppdelad i fyra avsnitt. Varje avsnitt berättar en historia från ett visst perspektiv, och dessa fyra berättelser väver tillsammans ihop en bild som till slut ger läsaren svar på den hemska gåtan om det uppflutna likets öde. Innehållet har en yttre ram av just årtalet 1793 och författaren använder vissa historiskt sanna händelser och personer i berättelsen, för att skapa rätt atmosfär. För den som känner till den tidens svenska historia ger det en extra kvalitet till läsningen.

Språk och stil
Språket i boken är ledigt och lätt att läsa trots inslag av gammaldags ord som valts för att ge rätt stämning till berättelsen. Det finns ganska ofta inslag av dialog, vilket gör att vissa passager går snabbt att läsa.
Temat för språkbruket är ganska mustigt, med groteska inslag av våld, tortyr och prostitution. En mörk bild av livet i Stockholm på 1700-talet målas upp, främst när det handlar om de människor som stod längst ner på samhällets botten. Fattigdom, dålig mat, rädsla för polis och vakter, mäns våld mot kvinnor - ja, allt detta finns beskrivet i boken. Cecil Vinge, huvudpersonen, beskrivs som en sliten och tärd man som riskerar att snart dö, men han vill lösa den här gåtan trots sina fysiska begränsningar.

För vem?
Om du inte tycker om att läsa om blod, våld och noggranna beskrivningar av hur man gör på 1700-talet när man kapar av lårbenet på en fastbunden man, är det möjligen inte rätt bokval för just dig. Om du däremot tycker om spänning, en detektivs målmedvetna arbete, beskrivningar av ett historiskt Stockholm i vinterkyla och kan tåla att berättelsen då och då kryddas av dessa makabra och ibland vedervärdiga beskrivningar, då är boken ett mästerverk! Boken är dock inget för yngre läsare, även om de kan vara intresserade av svensk historia.

Realism
Boken är ett modernt exempel på när en berättelse är formad efter realismens regler; det man läser ska kännas, det ska upplevas. Läsaren ska lida med de plågade karaktärerna, man ska känna hungern hos en fattig tiggare, rädslan hos flickan som försöker fly från kvinnofängelset eller rädslan hos en tillfångatagen man. Realismens grepp gör att man som läsare inte kan värja sig, det är enkelt att dras med i de känslor som är meningen ska väckas.