Alkemins eviga eld
Bok av Anna Jansson
Maria Wern letar efter en berömd glaskonstnär som försvunnit spårlöst. Sökandet tar henne till Kosta Boda Art Hotel där hon råkar hitta ett lik i en vacker glaskista. Snart förstår hon att det finns någon sorts koppling mellan den försvunne glaskonstnären och mordet. Konstnären var alkemist och det verkar som att mördaren är ute efter hans hemligheter.
En lättläst och lättsmält svensk krimroman om Maria Wern. Gillar att böckerna i serien hänger ihop, men ändå kan läsas fristående. En spännande vinkel på motiv och dåd!
Läsaren får återigen träffa Maria Wern, som är kriminalinspektör på Gotlandspolisen. Tillsammans med sina kollegor ska hon lösa ytterligare ett fall. Den här gången är det ett fall som berättar om alkemins principer. Justus Hartman som är den siste alkemisten försvinner en dag helt spårlöst från sitt rum på Visby lasarett där han för tillfället vårdas. Polisen märker nämligen hans benproteser finns kvar på rummet. Att Justus Hartman har benproteser beror på att han förlorat båda benen i en hemsk olycka och när de finns kvar på rummet förstår de att han omöjligt kan ha tagit sig därifrån själv.
Är det någon eller några som vill ha reda på hans hemligheter innan han dör? Det verkar som att han antingen fått hjälp av någon att ta sig från lasarettet eller så måste någon ha kidnappat honom. Tomas Hartman som är brorson till Justus Hartman letar efter honom i den glashytta han äger som han brukar hålla till i. Där finns dock inga spår efter den gamle mannen. Men ju mer polisen koncentrerar sig på fallet hittar de spår som leder till fastlandet, närmare bestämt Kosta Boda Art Hotel. Där hittar polisen en man som ligger död i en glaskista, och under en snar framtid hittar de flera män som blivit mördade på olika tragiska sätt.
Ganska snart begriper Maria Wern att alla mord har med Justus Hartmans försvinnande att göra. Alla män som blivit mördade hade någon samhörighet med Hartman. När Maria berättar vad hon kommit fram till vill inte hennes nye chef, Patrik Hedlund, tro på henne och han tillåter inte henne att fortsätta rota i fallet på det vis hon vill. Vem har rätt?
Detta är den tolfte fristående delen om kriminalinspektör Maria Wern och alla har de varit lika läsvärda. Anna Jansson är en mycket bra deckarförfattare som alltid bjuder på spänning på högsta nivå. Hon både gestaltar miljöer och karaktärer på ett vältroget vis och spänningen stegras hela tiden och upplösningen bjuder på hjärtklappning.
Är det någon eller några som vill ha reda på hans hemligheter innan han dör? Det verkar som att han antingen fått hjälp av någon att ta sig från lasarettet eller så måste någon ha kidnappat honom. Tomas Hartman som är brorson till Justus Hartman letar efter honom i den glashytta han äger som han brukar hålla till i. Där finns dock inga spår efter den gamle mannen. Men ju mer polisen koncentrerar sig på fallet hittar de spår som leder till fastlandet, närmare bestämt Kosta Boda Art Hotel. Där hittar polisen en man som ligger död i en glaskista, och under en snar framtid hittar de flera män som blivit mördade på olika tragiska sätt.
Ganska snart begriper Maria Wern att alla mord har med Justus Hartmans försvinnande att göra. Alla män som blivit mördade hade någon samhörighet med Hartman. När Maria berättar vad hon kommit fram till vill inte hennes nye chef, Patrik Hedlund, tro på henne och han tillåter inte henne att fortsätta rota i fallet på det vis hon vill. Vem har rätt?
Detta är den tolfte fristående delen om kriminalinspektör Maria Wern och alla har de varit lika läsvärda. Anna Jansson är en mycket bra deckarförfattare som alltid bjuder på spänning på högsta nivå. Hon både gestaltar miljöer och karaktärer på ett vältroget vis och spänningen stegras hela tiden och upplösningen bjuder på hjärtklappning.