Monster i garderoben
Bok av Johan Hilton
Nominerad till Augustpriset i fackboksklassen! Motivering: "Vad kan vi lära oss av en psykopat? Mycket, visar den här studien av skräckfilmsikonen Norman Bates, den modersbundne motellägaren, som spelades av Anthony Perkins. För honom innebar rollen som Bates både uppgång och fall. Skildringen av Perkins och det amerikanska samhällets snedvridna syn på homosexualitet är omskakande."
"Omistlig ögonöppnare! Kan någon ge Johan Hilton en August för bästa faktabok nu genast, tack!"
Jonas Gardell på Twitter
Alfred Hitchcocks film Psycho skrämde slag på 1960-talets biobesökare och har med tiden blivit århundradets mest berömda skräck film. För Anthony Perkins, som spelade huvudrollen som mördaren Norman Bates, gick det inte lika bra. I en tid då det offentliga USA såg förrädare överallt, och där många homosexuella sparkades från statsförvaltningen, blev den mammabundne och misstänkt fjollige Norman Bates en ödesdiger figur att förknippas med. Rollen blev en dödsstöt för Anthony Perkins karriär.
Monster i garderoben är en inkännande biografi och en lekfull analys av en skräck film och dess samtid. Framför allt är det en uppfordrande skildring av hur populärkulturen använder sexuella minoriteter som underhållning och skrämseleffekt något som kastar hotfulla skuggor ända in i vår tid.
Johan Hilton (född 1977) är journalist, författare och förlagschef på Atlas. Han debuterade 2005 med reportageboken No tears for queers. Monster i garderoben är hans första bok på Natur & Kultur.
"En biografi över skådespelaren Anthony Perkins och en skarp analys av Psycho, den film han föralltid förknippas med. Perkins var hemligt gay, och Johan Hilton briljerar när han återger dåtidens spekulativa, psykoanalytiska teorier om "mammamonstrens" inverkan på homosexualitet. Varför blev fjollan en skräckkliché? Läs och njut, förslagsvis på en läsvänlig divan."
Jenny Lindh, M-magasin
"Fenomenal ... Hilton skriver effektivt in homofobi som en del i en bred konspiratorisk idéströmning, där förutom kommunistskräck också judehat och rashat brukar ligga nära tillhands. Detta är hans ena stora projekt i boken. Det andra är Anthony Perkins, som lever med ett tilltagande kändisskap mitt i detta, och hur Psycho blir hans öde ... det här är essäistik av bästa sort. Hilton lägger Anthony Perkins biografi jämte Psycho, och queerläser dem genom en tidsanda som introducerade tankefigurer med lång verkan. Till sin hjälp har han ett stort källmaterial och en kreativ associations- och slutledningsförmåga. Monster i garderoben är en viktig bok, skrämmande, gripande och i bästa mening upplysande."
Malin Krutmeijer, Aftonbladet
"En nyansrik essä om kulturens systematiska trakasseri av homosexuella män under efterkrigstiden. Både skakad och rörd lägger jag ifrån mig Johan Hiltons essä ... Monster i garderoben är också en skarpsynt och pedagogisk filmhistorisk analys, en genre som är sällsynt i vårt språkområde."
Ulrika Knutson, Göteborgs-Posten
"Dubbelexponeringen av Bates och Perkins är effektfull, men Hilton stannar inte där Bland bokens talrika förtjänster finns viljan att följa arvet efter Psycho ända in i nuet. Stereotyper strålar starkt och har lång halveringstid. De dröjer sig kvar i oss, i det vi tänker, det vi skapar. Ingen kommer undan, säger Norman Bates, vi befinner oss alla i fällor. Bra dagar vill jag säga emot honom. Att klösandet har en mening, att fällor kan öppnas. Att böcker som Monster i garderoben kan göra skillnad."
Martin Lowden, SR P1 Kulturnytt
"En bok med stora anspråk Ni förstår, allt hänger ihop ... En fascinerande, välskriven, spretande och initierad historia som behövde berättas."
Daniel Björk, Svenska Dagbladet
"En fascinerande exposé över den manliga homosexualitetens idéhistor