Historien om IKEA : om ledarskapet, framtiden, det ryska äventyret, pengarna, knepen och "den goda kapitalismen"
Leading by design : the IKEA story
Bok av Bertil Torekull
Medverkar i uppläsningen: Ingvar Kamprad
Vem är Ingvar Kamprad egentligen?
I Historien om IKEA möter vi Ingvar Kamprad precis som han är. Öppenhjärtigt och utan att skona sig själv i känsliga ting som sprit, politik, affärer, drömmar och fadäser berättar han med egna ord hur en sjuttonårings blomfröfirma kunde växa till en global möbelgigant värd över 170 miljarder med över 110.000 anställda i försäljning, tillverkning och inköp i 44 olika länder.
Här träder en känslosam superentreprenör fram, som över 80 år gammal vägrar att låta något stoppa honom i ansträngningarna att göra IKEA större och starkare och på köpet sprida köttbullar och annan svenskhet över världen.
Över 500 miljoner kunder besöker varje år de sammanlagt cirka 240 varuhusen, ditlockade av den berömda katalogen vars upplaga bara matchas av Bibeln och vars 9.500 prylar har ett namn ? bara inte »Ingvar«.
Bertil Torekull är författare och publicist med ett förflutet som chefredaktör för så vitt skilda tidningar som Vecko-Revyn, Veckans Affärer, Östgöta Correspondenten, Svenska Dagbladet samt Dagens Industri, som han grundade 1976.