En drake lyfter bara i motvind : roman
Bok av Dekius Lack
En drake lyfter bara i motvind - en kombinerad polisroman och
kärleksberättelse förlagd till Lund 2003 med allt vad det innebär av stursk
rotlöshet, hårdför humor och filosofisk vanmakt.
Robert
Wall är punkaren som vuxit upp och blivit kriminalpolis - ja, just det, punkaren
har blivit kriminalpolis! - men inte någon briljant kriminalpolis som man
såklart skulle föredra för att livsödeslogiken skulle gå ihop, tvärtom är det
ganska tydligt att Robert Wall är en ganska dålig kriminalpolis, ganska
lågpresterande, ganska riktningslös.
Hur blev han
överhuvudtaget kriminalinspektör? Det berodde på att han en gång löste ett
sensationellt mordfall av ren slump. Han slumrade på tåget och råkade höra två
Rolling Stones-fans planera ett rånmord - som några år senare iscensattes precis
på det sätt som de båda männen skroderat om. Wall kände igen en av dem och fick
äran av att fallet klarades upp. Han avancerade i poliskarriären men blev inte
dugligare för det.
Nu är han nyskild, 43 år, med tonårsbarn
som tillrättavisar honom för allt han företar sig. Just när han står mitt i sin
livskris drabbas Lund av en serie mystiska mord och plötsligt befinner sig
Robert i händelsernas centrum igen.
Det finns inte många
spaningsuppslag och trots att lundapolisen har fått förstärkning från rikskrim
och fallet har högsta prioritet har utredningen kört fast. En gemensam nämnare
är att offren varit på restaurang Lusthuset samma kväll som de knivmördats.
Robert försöker koncentrera sig och verkligen läsa den 8 sidor långa
sammanfattningen men han orkar inte, hans tankar är på annat håll. Han försöker
ruska av sig de trista känslorna efter skilsmässan från Petra, men lyckas inte
med det heller. Petra är en så irriterande dominant kvinna, med en infernalisk
förmåga att få just honom att känna sig värdelös, hon är missnöjd med allt och
hon kan konsten att verbalisera sitt missnöje med sådan kraft att själva språket
tar slut, det finns inga ord kvar till Robert. Han flyr till biljardhallen, till
sina gamla kompisar, Olof, Kristoffer, Carsten.
För tjugo
år sen hade de en punkgrupp tillsammans som härjade på Lunds minsta scener,
vinden i rivningshuset bakom Åhl ns och Klubb Kashban t ex, och gallskrek sin
hitlåt "Mossan går på Mogadon, vem bryr sig om deee?". Gruppen upplöstes efter
några år men återuppstod som replokalgrupp igen och igen. Grabbarna träffades
kravlöst då och då och hamrade några timmar på sina instrument. Även om det lät
illa så kändes det bra, själva samvaron gav floder av energi. Och nu, mer än 20
år senare när de alla hunnit bli mer än dubbelt så gamla som de var då, har
gruppen fått en nytändning, hyrt en replokal igen och börjat bullra igen. Nu
heter gruppen Hermann Hesse och Carsten har gått igång på alla cylindrar. Han
vill ordna spelningar och skivkontrakt och turn i Japan. Vad Carsten målar upp
är förstås bara orealistiska drömslott, inget av det där kommer att bli av. Men
när de vräker på som värst i replokalen och refrängen "Vem bryr sig om deee?"
ringer i öronen känns allting ändå rätt igen. Föga anar Robert att den gamla
återupptagna punkgemenskapen ska hjälpa honom att lösa mordfallen och återställa
hans respekt som polis.
Robert drabbas visserligen av
motgång efter motgång, men uppvisar en segbluesig råstyrka och marscherar
vidare. Jag mår bara bra av motgångar! ropar han. En drake lyfter bara i
motvind! Denna tes blir romanens trösterika mantra. Den indikerar att det oftast
finns en liten gnutta viktigt hopp kvar, till och med när omgivningen påstår att
man är uträknad.