Av gudarna märkta
Bok av Snezana Lindskog
I en hård järnålder flätas Oges, Tassims och Heddas liv samman på ett vis som ingen kunnat ana. Oväntade känslor föds och leder till händelser bortom deras kontroll.
I sökandet efter vart livet kan leda dem och vilka beslut som är de rätta att fatta träder asagudarna in och försöker styra dem alla. Men är det verkligen gudarnas hänsynslösa maktspel som tvingar dem att välja vägskäl eller är det ödets nyck?
Av Gudarna märkta ger dig en tankeställare Är det våra egna val som leder oss in på karga stigar eller styrs allt av gudarna?
Boken innehåller starka scener och rekommenderas för en läspublik från 18+.
Spännande mix av järnålder, asagudar och fantasy!
Jag har alltid varit intresserad av mytologi, både fornnordisk och grekisk/romersk. Och steget mellan mytologi och fantasy är kanske inte så stort?
Av gudarna märkta utspelar sig på järnåldern, men jag skulle tro att det är en alternativ sådan. Åtminstone om man ska gå efter vad man lär sig i skolan. Lägger man sen till asagudarnas styrande och deras spel med människorna öde, ja då har man grunden till boken. Lite som att Oden och gänget sitter och spelar The Sims med oss.
Boken är brutal och rå men även vacker och kärleksfull, lite som Game och Thrones och The Vikings. Det är gripande öden och ett oväntat slut. Snezana Lindskog berättar inlevelsefullt och detaljerat om såväl karaktärer, tankar och känslor som miljöer och jag får en känsla av att befinna mig omkring dem. Hon belyser även kärlekens mångfald på ett väldigt fint sätt.
- Visa kortare text
Jag har alltid varit intresserad av mytologi, både fornnordisk och grekisk/romersk. Och steget mellan mytologi och fantasy är kanske inte så stort?
Av gudarna märkta utspelar sig på järnåldern, men jag skulle tro att det är en alternativ sådan. Åtminstone om man ska gå efter vad man lär sig i skolan. Lägger man sen till asagudarnas styrande och deras spel med människorna öde, ja då har man grunden till boken. Lite som att Oden och gänget sitter och spelar The Sims med oss.
Boken är brutal och rå men även vacker och kärleksfull, lite som Game och Thrones och The Vikings. Det är gripande öden och ett oväntat slut. Snezana Lindskog berättar inlevelsefullt och detaljerat om såväl karaktärer, tankar och känslor som miljöer och jag får en känsla av att befinna mig omkring dem. Hon belyser även kärlekens mångfald på ett väldigt fint sätt.
- Visa kortare text
I ”Av gudarna märkta” tar Snezana Lindskog med oss på en lång resa till en epok där gudar och människor stundtals möts i det drömrike som är deras gemensamma domäner.
I Asgård sätter sig Oden, Freja, Balder och de andra stora gudarna ner för att fördriva tiden med ett spel, ett spel som är bara just ett litet tidsfördriv för dem. Deras spelpjäser är människor vars liv förändras eller rentav får ett brutalt och oväntat slut av gudarnas nycker. Sagan är mörkt brutal och innehåller såväl människooffer som våldtäkter och inslag av kannibalism - inslag som skulle väcka anstöt i andra berättelser, men som här har sin givna plats i skildringen av en tid då människovärdet inte ens fanns som idé och då våld var enda vägen till makt och andras fruktan enda vägen till relativ trygghet.
Här möter vi Tassim, prinsessan som störtas och rycks ur sin döende älskades armar för att säljas som slav i främmande land. Här möter vi den föräldralöse Oge, som steg för steg vinner insikt i sin familjs hemska förflutna och sitt eget dramatiska öde. Här möter vi den ädla och goda Hedda, men också den särpräglat vidrige Torve. Alla står de inför dramatiska omvälvningar i en tillvaro formad såväl av gudars nycker och det egna ödet som av andra människors godhet eller ondska. Vem är vän och vem är fiende?
I Asgård sätter sig Oden, Freja, Balder och de andra stora gudarna ner för att fördriva tiden med ett spel, ett spel som är bara just ett litet tidsfördriv för dem. Deras spelpjäser är människor vars liv förändras eller rentav får ett brutalt och oväntat slut av gudarnas nycker. Sagan är mörkt brutal och innehåller såväl människooffer som våldtäkter och inslag av kannibalism - inslag som skulle väcka anstöt i andra berättelser, men som här har sin givna plats i skildringen av en tid då människovärdet inte ens fanns som idé och då våld var enda vägen till makt och andras fruktan enda vägen till relativ trygghet.
Här möter vi Tassim, prinsessan som störtas och rycks ur sin döende älskades armar för att säljas som slav i främmande land. Här möter vi den föräldralöse Oge, som steg för steg vinner insikt i sin familjs hemska förflutna och sitt eget dramatiska öde. Här möter vi den ädla och goda Hedda, men också den särpräglat vidrige Torve. Alla står de inför dramatiska omvälvningar i en tillvaro formad såväl av gudars nycker och det egna ödet som av andra människors godhet eller ondska. Vem är vän och vem är fiende?