För att undkomma fattigdomen i London tar Louisa Cannon anställning som hushållerska hos den berömda familjen Mitford på Asthall Manor i Oxfordshire. På vägen dit mördas sjuksköterskan Florence Nightingale Shore. Det blir startskottet på en trasslig mordhärva som Louisa Cannon fastnar mitt i. En riktig deckare som andas både Agatha Christie och Downtown Abbey.
Boken utspelar sig i 1920-talets London, och påstås vara lik Downton Abbey i genren eftersom det är Julian Fellowes släkting som skrivit denna, varför mina förhoppningar var höga. Jag har dock svårt att se likheterna och finner mig väldigt besviken. Boken handlar om ett mord som sker på ett tåg och där vår huvudperson, Louisa Cannon, blir involverad i att lösa det.
Det är en ganska slätstruken historia som lämnar mig utan större intryck.
Det är en ganska slätstruken historia som lämnar mig utan större intryck.
I ”Mysteriet på Asthall” blandar Jessica Fellowes historiska fakta med fantasi.
För att börja med det som utgörs av fakta så är mysteriet i romanen ett högst verkligt sådant. Det är helt sant att den 55-åriga sköterskan Florence Nightingale Shore (guddotter till sin berömda namne) mördades på tåget från London till Hastings den 12 januari 1920. Mordet är ännu ouppklarat. En annan del av romanen som är hämtad ur verkligheten är de sex systrarna Mitford som har fått ge sitt familjenamn åt hela bokserien. I den här, den första romanen är alla utom den äldsta (Nancy, 1904-1973, senare i livet en framstående författare) mer eller mindre små barn som inte påverkar handlingen så mycket. Det är något som skaver lite i läsningen när man vet att två av de små rara barnen i berättelsen i verkligheten växte upp till att bli övertygade och högprofilerade nazister. Men naturligtvis kan även sådana vara rara som barn. Det som gick fel kom förmodligen betydligt senare i deras liv.
De som driver just den här romanen framåt är dock inte i första hand familjen Mitford. De erbjuder en intressant miljö och ett socialt sammanhang som behövs i berättelsen, men de får stå tillbaka för sin egen barnflicka Louisa Cannon och järnvägspolisen Guy Sullivan. Det är beklagligt att det inte går att få anställning som järnvägspolis i dagens Sverige. Det låter som ett drömyrke. För Guy går det dock lite si och så med arbetet eftersom han - sin väna och milda framtoning till trots - saknar förmågan att acceptera överordnades beslut och bara följa order. Hade han funnits i verkligheten när det begav sig hade mordet kanske varit löst.
Alla som någon gång har läst en Agatha Christie-roman kan känna igen sig i intrigens svängningar, de återkommande sidospåren och den listigt utformade upplösningen. Det enda som störde mig lite var att de romantiska sidohandlingarna fick lite för stort utrymme i första halvan av boken. Varje läsvärd deckare behöver minst en sidohandling för att bli just läsvärd, men jag kan inte tycka att svärmiska och ganska kyska ungdomsförälskelser i en moralkonservativ tid är tillräckligt intressanta för att få så mycket utrymme. Men det är så klart en smaksak.
För att börja med det som utgörs av fakta så är mysteriet i romanen ett högst verkligt sådant. Det är helt sant att den 55-åriga sköterskan Florence Nightingale Shore (guddotter till sin berömda namne) mördades på tåget från London till Hastings den 12 januari 1920. Mordet är ännu ouppklarat. En annan del av romanen som är hämtad ur verkligheten är de sex systrarna Mitford som har fått ge sitt familjenamn åt hela bokserien. I den här, den första romanen är alla utom den äldsta (Nancy, 1904-1973, senare i livet en framstående författare) mer eller mindre små barn som inte påverkar handlingen så mycket. Det är något som skaver lite i läsningen när man vet att två av de små rara barnen i berättelsen i verkligheten växte upp till att bli övertygade och högprofilerade nazister. Men naturligtvis kan även sådana vara rara som barn. Det som gick fel kom förmodligen betydligt senare i deras liv.
De som driver just den här romanen framåt är dock inte i första hand familjen Mitford. De erbjuder en intressant miljö och ett socialt sammanhang som behövs i berättelsen, men de får stå tillbaka för sin egen barnflicka Louisa Cannon och järnvägspolisen Guy Sullivan. Det är beklagligt att det inte går att få anställning som järnvägspolis i dagens Sverige. Det låter som ett drömyrke. För Guy går det dock lite si och så med arbetet eftersom han - sin väna och milda framtoning till trots - saknar förmågan att acceptera överordnades beslut och bara följa order. Hade han funnits i verkligheten när det begav sig hade mordet kanske varit löst.
Alla som någon gång har läst en Agatha Christie-roman kan känna igen sig i intrigens svängningar, de återkommande sidospåren och den listigt utformade upplösningen. Det enda som störde mig lite var att de romantiska sidohandlingarna fick lite för stort utrymme i första halvan av boken. Varje läsvärd deckare behöver minst en sidohandling för att bli just läsvärd, men jag kan inte tycka att svärmiska och ganska kyska ungdomsförälskelser i en moralkonservativ tid är tillräckligt intressanta för att få så mycket utrymme. Men det är så klart en smaksak.
Första delen i en serie skriven av författarinnan till Downton Abbey. Vi får följa några personer i 1920-talets England och vad som händer när de försöker lösa en mordgåta. Mysig!
Mycket spännande & mysig bok! För den som uppskattar brittiska överklassmiljöer & en välskriven deckargåta är det bara att gratulera! Här är boken för dig! Kommer med glädje läsa allt författaren skriver!
Det tog ett tag för mig att komma in i den här berättelsen, men när jag väl gjorde det så blev jag helt förälskad! Handlingen är intressant och fängslande. Och jag får lite Agatha Christie-vibbar av det hela. Där de olika pusseldelarna man får under läsningens gång kopplas ihop i slutet. Dock så är det en ganska typisk deckarberättelse, men Jessica Fellowes har skapat fina miljöer och djupa karaktärer. Själv är jag väldigt nyfiken på hur det går för Louisa och polisen Guy, om det stannar vid vänskap eller det blir något mer.
Det här fångade verkligen mitt intresse och jag kommer definitivt läsa de andra delarna i serien.
Det här fångade verkligen mitt intresse och jag kommer definitivt läsa de andra delarna i serien.
Jag gillar verkligen boken! Jag som alltid trott att deckare inte är min grej har nu fått tänka om.
Jag gillar verkligen att den inte är så blodig och att det kretsar mer kring utredning och familjen som Louisa bor hos. Jag gillar också att boken utspelar sig efter kriget och har kopplingar som handlar kriget.
Jag tycker verkligen om alla karaktärer! Fellowes språk är jättebra och jag gillar verkligen hennes sätt att beskriva och jag kunde inte lista ut vem mördaren var, vilket är bra! Jag måste läsa vidare i denna serie nu direkt och rekommenderar boken till dig som inte gillar blodiga deckare. Eller är som mig och tror att genren deckare inte är något jag kan läsa.
Jag som är nybörjare inom genren tycker att denna var perfekt att börja med.
En riktigt bra bok i Agatha Christie-anda!
Jag gillar verkligen att den inte är så blodig och att det kretsar mer kring utredning och familjen som Louisa bor hos. Jag gillar också att boken utspelar sig efter kriget och har kopplingar som handlar kriget.
Jag tycker verkligen om alla karaktärer! Fellowes språk är jättebra och jag gillar verkligen hennes sätt att beskriva och jag kunde inte lista ut vem mördaren var, vilket är bra! Jag måste läsa vidare i denna serie nu direkt och rekommenderar boken till dig som inte gillar blodiga deckare. Eller är som mig och tror att genren deckare inte är något jag kan läsa.
Jag som är nybörjare inom genren tycker att denna var perfekt att börja med.
En riktigt bra bok i Agatha Christie-anda!
Mysteriet på Asthall är skriven av Jessica Fellowes - brorsdotter till skaparen av Downton Abbey, Julian Fellowes - och detta märks på romanens handling. Den utspelar sig i början av 20-talet och innehåller flera tidstypiska teman från den tidsepoken; till exempel kvinnans frigörelse, den nya jazzmusiken, nattliv, droger och så vidare.
Boken handlar om den fattiga Louisa, som tack vare en gammal barndomsvän får arbete som barnflicka hos den förmögna familjen Mitford. De sex systrarna och deras föräldrar bor på ett gods ute på landsbygden, och dit kommer Louisa som är helt ovan vid det liv som levs där.
Historien utgår från ett mord på en gammal dam i en tågkupé, och Louisa och den äldsta dottern Nancy blir inblandade eftersom damen är en bekant till en annan betjänt på godset. Nancy är mycket intresserad av utredningen och övertalar Louisa att de själva ska försöka spåra upp mördaren.
Denna utredning sträcker sig genom hela romanen, blandat med spirande kärleksaffärer och Louisas flykt från sina gamla demoner i London.
Det jag tyckte om med romanen var framför allt de historia skildringarna, som verkligen ger en god inblick i hur livet såg ut, både för fattiga och rika, i 20-talets England. Jag tycker också att karaktärerna var fint porträtterade och kändes trovärdiga, med såväl goda som mindre goda egenskaper.
Själva mordgåtan däremot kändes inte lika genomtänkt, och inte så spännande, men det är ändå den som boken är uppbyggd kring och därför behövs den.
Jag rekommenderar boken till dem som tycker om Downton Abbey och böcker och serier som utspelar sig under samma tidsperiod.
Boken handlar om den fattiga Louisa, som tack vare en gammal barndomsvän får arbete som barnflicka hos den förmögna familjen Mitford. De sex systrarna och deras föräldrar bor på ett gods ute på landsbygden, och dit kommer Louisa som är helt ovan vid det liv som levs där.
Historien utgår från ett mord på en gammal dam i en tågkupé, och Louisa och den äldsta dottern Nancy blir inblandade eftersom damen är en bekant till en annan betjänt på godset. Nancy är mycket intresserad av utredningen och övertalar Louisa att de själva ska försöka spåra upp mördaren.
Denna utredning sträcker sig genom hela romanen, blandat med spirande kärleksaffärer och Louisas flykt från sina gamla demoner i London.
Det jag tyckte om med romanen var framför allt de historia skildringarna, som verkligen ger en god inblick i hur livet såg ut, både för fattiga och rika, i 20-talets England. Jag tycker också att karaktärerna var fint porträtterade och kändes trovärdiga, med såväl goda som mindre goda egenskaper.
Själva mordgåtan däremot kändes inte lika genomtänkt, och inte så spännande, men det är ändå den som boken är uppbyggd kring och därför behövs den.
Jag rekommenderar boken till dem som tycker om Downton Abbey och böcker och serier som utspelar sig under samma tidsperiod.