Babylon Berlin
Der nasse Fisch. Gereon Raths erster Fall
Bok av Volker Kutscher
Året är 1929 och staden är Berlin. Här flödar drogerna och våldet på gatorna är ett faktum. I kanalen Landwehr hittas en avliden kropp som verkar dölja en mystisk mordhistoria. Polisen Gereon Rath kan inte låta bli att lägga sig i mordutredningen och hans eget liv sätts därmed på spel.
Vi möter Gereon Rath som efter problem på arbetet flyr till Berlin för att börja om på nytt - en ny arbetsplats där ingen känner honom eller känner till vad som hänt. Visserligen är det bara en tjänst på sedlighetsroteln som finns tillgänglig, men Rath ska nog komma på ett sätt att flyttas över till mordkommissionen där han egentligen hör hemma. Men det blir inte så lätt som han trodden. Rath får händerna fulla med arbete och han lär sig hur slipstenen skall dras i Berlin, på ett vassare och mer brutalt sätt än i Köln. Rath trasslar in sig i arbetets vindlingar, för samridigt som han vill lösa fall så vill han också komma till mordkommissionen. Mitt i allt detta så måste han hantera politiska och sociala utmaningar, samt ett hemligt förhållande med en kollega.
Ja, det finns en mordhistoria, den här boken är en deckare, men i början står inte deckargåtan i fokus. Det dröjer nästan halva boken innan man blir ännu mer involverad i mysteriet, som visar sig ha fler kompicerade vindlingar än man först kan se. En man med krossade händer och fötter dras upp från kanalen Landwehr och Gereon Rath bestämmer sig för att undersöka fallet på egen hand, kanske kan han på så sätt få in en fot på Mordkommissionen. Detta leder honom till den organiserade brottsligheten, till politiska komplotter och till frågan om vad man ska sätta först, vänskap eller arbete?
Man får möta ett Berlin som är mycket kosmopolitiskt, och kanske var det också så i Berlin 1929. Kutscher ger en levande och tydlig bild av staden och av Tyskland i början på seklet; vilka stämningarna var i Tyskland efter Första Världskriget, hur man såg på fredsslutet, hur ekonomin var, arbete, liv. Polisarbetet var förvånansvärt modernt och avancerat, jag undrar om det var lika avancerat i Sverige? Detta var innan tv:n fanns så man roade sig mycket ute på klubbar och restauranger och kokain var drogen på modet.
Det märks att Kutscher har gjort ett minituöst researcharbete, för boken känns så levande. Karaktärerna är verkliga på ett sätt man sällan upplever. Hela historien är som en film som utspelas på en storbildsskärm framför ens ögon och man sitter bara där och gapar av förundran. Jag är glad att jag har andra delen som väntar på mig, för jag längtar tillbaka till 30-talets Berlin, med de politiska, ekonomiska, kriminella spänningar som fanns där och då. Och mitt i allt detta finns Gereon Rath. Då kan man känna sig trygg, trots allt.
Ja, det finns en mordhistoria, den här boken är en deckare, men i början står inte deckargåtan i fokus. Det dröjer nästan halva boken innan man blir ännu mer involverad i mysteriet, som visar sig ha fler kompicerade vindlingar än man först kan se. En man med krossade händer och fötter dras upp från kanalen Landwehr och Gereon Rath bestämmer sig för att undersöka fallet på egen hand, kanske kan han på så sätt få in en fot på Mordkommissionen. Detta leder honom till den organiserade brottsligheten, till politiska komplotter och till frågan om vad man ska sätta först, vänskap eller arbete?
Man får möta ett Berlin som är mycket kosmopolitiskt, och kanske var det också så i Berlin 1929. Kutscher ger en levande och tydlig bild av staden och av Tyskland i början på seklet; vilka stämningarna var i Tyskland efter Första Världskriget, hur man såg på fredsslutet, hur ekonomin var, arbete, liv. Polisarbetet var förvånansvärt modernt och avancerat, jag undrar om det var lika avancerat i Sverige? Detta var innan tv:n fanns så man roade sig mycket ute på klubbar och restauranger och kokain var drogen på modet.
Det märks att Kutscher har gjort ett minituöst researcharbete, för boken känns så levande. Karaktärerna är verkliga på ett sätt man sällan upplever. Hela historien är som en film som utspelas på en storbildsskärm framför ens ögon och man sitter bara där och gapar av förundran. Jag är glad att jag har andra delen som väntar på mig, för jag längtar tillbaka till 30-talets Berlin, med de politiska, ekonomiska, kriminella spänningar som fanns där och då. Och mitt i allt detta finns Gereon Rath. Då kan man känna sig trygg, trots allt.
Babylon Berlin är en kriminalroman som utspelar sig under den så kallade Weimarrepubliken i Tyskland, vilket avser tiden mellan freden efter första världskriget, och nazisternas maktövertagande. Boken utspelar sig år 1929 i Berlin - en tidpunkt och en plats som var en smältdegel för en hel mängd olika företeelser och människor.
Själva miljön är en viktig beståndsdel i boken. Det handlar dels om de fattigas slum, där många hungrade och bodde i mycket undermåliga bostäder, och dels om överklassens palatsliknande hus och tjänstefolk. Här finns nattklubbar, där alla möjliga människor möts på kvällarna, och dansar, dricker och roar sig.
En viktig del av bakgrunden är också den politiska kampen mellan nazister och kommunister, som genomsyrar i stort sett hela samhället. Polisen och regeringen försöker hålla stånd mellan de två grupperingarna, och råkar ofta i våldsamma konflikter med dem.
Bokens huvudperson är kommissarie Gereon Rath, som nyligen kommit till Berlin från Köln på ett hemligt ärende. Han börjar arbete på sedlighetsroteln, tillsammans med kollegan Bruno Wolter. Tillsammans sätter de fast porrfilmsregissörer och annat folk som sysslar med ljusskygga och anstötliga aktiviteter. Det är dock tydligt att Rath har en egen agenda, ett eget uppdrag han måste utföra. Något som försvårar hans tillvaro är att han bär på fruktansvärda minnen från sin tid som soldat i första världskriget, vilket ger honom en så outhärdlig ångest att han måste ta starka lugnande tabletter för att kunna fungera.
Bokens andra huvudkaraktär är den unga kvinnan Charlotte Ritter, som bor tillsammans med sin familj i ett kyffe i slumområdet. Familjen är mycket fattig, och Charlotte är dess huvudsakliga försörjare. På dagarna arbetar hon som sekreterare på polisstationen, och på nätterna är hon något slags professionell nattklubbsbesökare samt prostituerad.
Charlotte har en dröm om att bli polis, och när hon stöter ihop med Rath, börjar de så sakteliga utreda ett fall tillsammans.
Fallet det handlar om rör ett tåg som anlänt till Berlin från Sovjetunionen, och som misstänks innehålla smuggelgods på väg till Istanbul. De sovjetiska och tyska myndigheterna strider om vad som ska hända med tåget, och vem som egentligen är ansvarig. Det ryktas om att det finns guld i en av vagnarna, och detta blir en lockelse för flera aktörer.
Babylon Berlin är en mycket fartfylld och färgstark bok som på ett otroligt sätt målar upp miljön i Berlin under den här tidsperioden. Man kan verkligen se framför sig hur det såg ut på nattklubbarna och i de sjaskiga bostäderna. Personporträtten är väldigt intressanta, och väcker en sympati, som gör att man vill följa dem och se hur de utvecklas. Boken förklarar också den politiska situationen på ett lättfattligt sätt, vilket är nödvändigt för att förstå många av händelserna. Upplösningen av intrigen är oförutsägbar, men samtidigt inte orealistisk.
Jag kan egentligen inte hitta några stora brister med denna bok, och jag skulle rekommendera den till alla som är historiskt intresserade - kanske särskilt av Tyskland - och som uppskattar att läsa om karaktärer som inte uppvisar de klassiska hjälteegenskaperna. Kort sagt en mycket bra bok.
Själva miljön är en viktig beståndsdel i boken. Det handlar dels om de fattigas slum, där många hungrade och bodde i mycket undermåliga bostäder, och dels om överklassens palatsliknande hus och tjänstefolk. Här finns nattklubbar, där alla möjliga människor möts på kvällarna, och dansar, dricker och roar sig.
En viktig del av bakgrunden är också den politiska kampen mellan nazister och kommunister, som genomsyrar i stort sett hela samhället. Polisen och regeringen försöker hålla stånd mellan de två grupperingarna, och råkar ofta i våldsamma konflikter med dem.
Bokens huvudperson är kommissarie Gereon Rath, som nyligen kommit till Berlin från Köln på ett hemligt ärende. Han börjar arbete på sedlighetsroteln, tillsammans med kollegan Bruno Wolter. Tillsammans sätter de fast porrfilmsregissörer och annat folk som sysslar med ljusskygga och anstötliga aktiviteter. Det är dock tydligt att Rath har en egen agenda, ett eget uppdrag han måste utföra. Något som försvårar hans tillvaro är att han bär på fruktansvärda minnen från sin tid som soldat i första världskriget, vilket ger honom en så outhärdlig ångest att han måste ta starka lugnande tabletter för att kunna fungera.
Bokens andra huvudkaraktär är den unga kvinnan Charlotte Ritter, som bor tillsammans med sin familj i ett kyffe i slumområdet. Familjen är mycket fattig, och Charlotte är dess huvudsakliga försörjare. På dagarna arbetar hon som sekreterare på polisstationen, och på nätterna är hon något slags professionell nattklubbsbesökare samt prostituerad.
Charlotte har en dröm om att bli polis, och när hon stöter ihop med Rath, börjar de så sakteliga utreda ett fall tillsammans.
Fallet det handlar om rör ett tåg som anlänt till Berlin från Sovjetunionen, och som misstänks innehålla smuggelgods på väg till Istanbul. De sovjetiska och tyska myndigheterna strider om vad som ska hända med tåget, och vem som egentligen är ansvarig. Det ryktas om att det finns guld i en av vagnarna, och detta blir en lockelse för flera aktörer.
Babylon Berlin är en mycket fartfylld och färgstark bok som på ett otroligt sätt målar upp miljön i Berlin under den här tidsperioden. Man kan verkligen se framför sig hur det såg ut på nattklubbarna och i de sjaskiga bostäderna. Personporträtten är väldigt intressanta, och väcker en sympati, som gör att man vill följa dem och se hur de utvecklas. Boken förklarar också den politiska situationen på ett lättfattligt sätt, vilket är nödvändigt för att förstå många av händelserna. Upplösningen av intrigen är oförutsägbar, men samtidigt inte orealistisk.
Jag kan egentligen inte hitta några stora brister med denna bok, och jag skulle rekommendera den till alla som är historiskt intresserade - kanske särskilt av Tyskland - och som uppskattar att läsa om karaktärer som inte uppvisar de klassiska hjälteegenskaperna. Kort sagt en mycket bra bok.