Berätta mer! skrivundervisning för årskurserna F-3

One to One : The Art of Conferring with Young Writers
Bok av Lucy Calkins
Hur gör man för att i skolan utveckla små barns skrivna berättelser? Lucy Calkins och hennes kollegor visar i Berätta mer! att det i mångt och mycket handlar om lärarens förmåga att lyssna på det enskilda barnet när det talar om sitt skrivande. I detta lyssnande måste läraren också använda en gedigen kunskap om barns läs- och skrivutveckling. Genom en snabb genomläsning av barnets text kan hon se var i utvecklingen barnet befinner sig och föreslå vad som skulle kunna vara nästa steg i skrivprocessen och på så viss stödja barnet på bästa sätt.. Lucy Calkins och kollegorna vid Teachers College Reading and Writing Project i New York har spelat in hundratals samtal mellan barn och lärare. I analysen av dessa samtal har de funnit en uppsättning principer att följa i det vägledande samtalet. Många av dessa samtal återges i boken. Vi får följa hur läraren med inlevelse undersöker, beslutar, undervisar och kopplar vidare. Berätta mer! förser läraren i årskurs f-3 med verktyg som kan stödja det goda vägledande samtalet. Det är inte bara barnet som utvecklas i sitt berättande utan lika mycket läraren som blir delaktig i en ständigt pågående lärandeprocess.