När kartan förändrar affärslandskapet

Reframing business : when the map changes the landscape
Bok av Richard Normann
I När kartan förändrar affärslandskapet presenterar Richard Normann, en av vår tids ledande ledarskapstänkare, ett nytt synsätt när det gäller strategi. Han redovisar en ny och originell modell för att analysera verksamheten och skapa en annorlunda framtid för företag som är beredda till verkligen radikalt nytänkande. Med den teknik som nu finns tillgänglig är nästan allting möjligt att åstadkomma, begränsningarna ligger enbart i våra inrotade vanor, våra tankemönster och vår kultur. Utmaningen för dagens ledare ligger i att dels förmå översätta en framtidsvision till tydliga målsättningar genom att omtolka affärssystem och värdeskapande, dels säkerställa den process där medarbetarna byter tankemönster för att kunna omvandla vision och målsättningar till faktiska resultat. Med utgångspunkt i ledarskap, strategi, innovationsförmåga och resultatmätning visar Richard Normann på nyskapande affärstänkande, och ger konkreta exempel hur det hanteras i framsynta företag.