Pixel

Multi
Bok av Bjørnar Alseth
Pixel introducerar varje matematiskt område från det konkreta till det abstrakta. Eleverna blir både utmanade och får chans att befästa kunskaper med aktiviteter och halvkonkreta bilder innan de går till mattespråket. Eleverna får flera chanser att förstå eftersom varje moment återkommer flera gånger. När eleverna förstår vad de håller på med ökar deras motivation för matematik. Genom att de förstår hur uppgifter kan lösas på olika sätt, ökar deras självkänsla och de inspireras till att lära sig mer matematik och att använda matematik i vardagen. Grundbok I Pixel har varje kapitel ett tydligt matematiskt innehåll. Alla kapitel inleds med en samtalsbild baserad på en vardaglig situation för att introduktionen ska kunna utgå från ett konkret samtal. För att skilja på uppgifter och annan information finns det tydliga rutor för exempel, fakta och spel. Exempel och fakta är rutor att samla undervisningen kring. Här finns tillfälle att med stöd av läroboken gå igenom nya moment och begrepp. Till de flesta rutor finns även digitala verktyg i IST-boken. Spel som färdighetsträning är ett viktigt inslag i Pixelmetodiken, för att befästa kunskaper. Det finns också dialogrutor i böckerna där eleverna ska diskutera påståenden och frågeställningar och träna sig på att argumentera. Sist i varje kapitel finns fyra återkommande uppslag: Kan du detta? är en utvärdering av innehållet i kapitlet med koppling till matematiskt innehåll och förmågorna. Träna mer erbjuder fler uppgifter för att befästa innehållet i kapitlet. Träna tanken erbjuder uppgifter av problemlösande karaktär. Lite av varje är repetition av tidigare stoff för att hålla kunskaperna vid liv och befästa dem ytterligare. Till varje kapitel finns en sammanställning över de matematiska begrepp som eleverna möter som kopieringsunderlag i lärarboken. Begreppen förklaras i ord och med bilder och det finns också plats för egna anteckningar. Parallellbok Parallellboken är en bok som eleverna skriver i. Den följer grundboken uppslag för uppslag och är tänkt för elever som har svårigheter att hantera ett separat skrivhäfte, som behöver färre uppgifter eller större läsbarhet. Du som lärare får möjlighet att anpassa undervisningen och eleverna kan lära av varandra, trots att de arbetar med olika böcker. Lärarbok Inledningen används främst till läsårsplaneringen. Där finns författarnas tolkning och beskrivning av det centrala innehållet för årskursen och exempel på hur eleverna får möta förmågorna när de arbetar med innehållet. Här beskrivs vilka matematiska färdigheter eleverna ska utveckla. Handledning för varje lektion Lärarbokens största del är handledningen som följer elevernas grundbok sida för sida. Här finns allt som behövs för den dagliga planeringen och genomförandet av lektionerna. Det matematiska innehållet för varje lektion presenteras tillsammans med en förklaring till var och en av uppgifterna i grundboken. Matematiska samtal I handledningen finns bland annat exempel på frågor att ställa till eleverna för att stimulera matematiska resonemang och tankegångar. Frågorna är tydligt markerade, så att de blir enkla att hitta. Syftet med dem är att illustrera olika frågetyper och ge idéer till frågor, inte att de nödvändigtvis måste följas ordagrant. Förenkla, utmana och fler aktiviteter Till varje uppslag i grundboken finns förslag på hur man med små knep kan göra innehållet i uppgifterna enklare. Dessutom finns tips på hur innehållet kan anpassas för de elever som behöver fler eller större utmaningar. Det stora utbudet av aktiviteter ger valmöjligheter. Aktiviteterna är alltid kopplade till arbetet i grundboken, och gör det enkelt att lyfta in och motivera dem i undervisningen. Bedömning