Liknande böcker
Skick och oskick på jobbet : konfliktbehandling på arbetsplatsen
Dos and Don'ts : conflict resolution at work
Bok av Jan Atle Andersen
Konflikter på arbetsplatsen ödelägger trivsel och arbetsinsats. De medför omplaceringar, sjukskrivningar och uppsägningar. Konflikter dras ofta i långbänk. Familjelivet påverkas. Månader och år går med reducerad livskvalitet och betydande lidande for de berörda. Några för sina liv förstörda av nederlagskänslor bitterhet och grämelse. Psykolog Jan Atle Andersen har under dryga tjugo års arbete som konfliktbehandlare lärt sig vad som fungerar och vad som inte fungerar, han tar bara betalt av klienten när konflikten är löst.
I boken utvecklar han sina tankar och erfarenheter på ett pedagogiskt, lättläst och ibland lite brutalt sätt. Läsaren ges också en ingående beskrivning av hur konflikthantering går till. Han förmedlar insikter om hur vi själva faktiskt kan träna oss i att själva avgöra om vi ska vara i konflikt med andra eller inte, oavsett om det är på jobbet, i familjen eller i umgängeskretsen.
"Författaren behandlar konflikter och konfliktlösning på ett djupt teoretiskt sätt i kombination med praktiska lösningar. Att lösa konflikter snabbare och mer effektivt än vi gör idag innebär en effektivisering och förbättring av organisationers konkurrenskraft. Är du intresserad av detta, är denna bok en mycket bra investering."
Kjell Svenson, Personaldirektör, AB Volvo
"Närmare 30 års erfarenhet från arbetsrätten säger mig att lösningen av en bakomliggande konflikt inte sker i ett domstolsavgörande, ens om jag vinner målet för min huvudman. Parter i en rättstvist är kanske, oavsett utgången, båda förlorare. Den här boken bekräftar, förklarar och förtydligar det jag således länge vetat om mekanismerna bakom konflikter på arbetsplatser. Boken ger härliga aha-upplevelser på det mänskliga planet. Rakt på sak, en del beska sanningar allt, serverat med stor humor. På ett djupare plan ger boken en del tankeställare för den egna mognaden.
Björn-Erik Björck, förbundsjurist, Civilingenjörsförbundet
"Den hittills bästa bok jag har läst om konflikthantering. Låt bli den om du inte orkar se dina egna brister. Men läs den ändå om du verkligen vill lösa dina konflikter."
Martin Kreuger, chefredaktör, tidningen Chef
"Inte bara värdefulla råd och klok handledning för effektiv konflikthantering utan också en bok som manar till självrannsakan och nya insikter."
Nina Hornewall, VD, Vasakronan Service Partner AB