Visions 2

Bok av Lena Börjesson
Visions är ett läromedel för vuxenutbildning på grundläggande nivå i engelska och för gymnasiets introduktionsprogram. Visions kan också användas för undervisning av sent anlända elever i grundskolans högstadium. Med Visions kan du individualisera din undervisning i heterogena grupper. Med tre nivåanpassade böcker kan eleverna lätt arbeta självständigt. Till läromedlet finns även Nivåtest, kartläggning och studieplanering i grundläggande engelska. Läs mer Pedagogiska tankar I Visions återkommer ofta repetition, självtest och reflektionsövningar som säkrar inlärningsprocessen. Varje del består av en allt-i-ett-bok där facit ingår. Allt-i-ett-boken såldes tidigare med en cd-skiva i pärmen, men denna har ersatts av en gratis webbapp där eleven kan lyssna på de flesta hörövningar, alla uttalsövningar samt bokens grundtexter, Reading A. Boken ger råd om hur man kan arbeta på egen hand så att den både kan användas av elever som arbetar självständigt och i mera traditionella kurser. För läraren finns också lärarhandledning samt nedladdningsbart lärarljud. Visions förklarar grammatik både på engelska och svenska, vilket gör att man kan använda engelska som arbetsspråk. Ordlistorna är tredelade med både översättning till svenska och förklaring på engelska. Strukturen är lätt att överblicka och gör det enkelt att arbeta praktiskt. Det finns tydliga rubriker, instruktioner, färgmarkeringar och symboler så att man snabbt uppfattar vilka moment som övas och hur. KOMPONENTER Texter och hörövningar Texterna och hörövningarna speglar olika delar av den engelskspråkiga världen. De består av berättande texter, dialoger, sånger, dikter och faktatexter. Ämnesområdena är varierade och vardagsnära. Praktiska situationer är centrala. Språket är aktuellt, modernt och lättbegripligt. Med hjälp av texterna och hörövningarna får eleverna ett bra stöd för att öva muntlig och skriftlig kommunikation. Facts ger information om förhållanden och företeelser i olika engelskspråkiga länder. Övningar Utgångspunkten för övningarna är kommunikation, meningsfullhet, kreativitet och autenticitet. Grammatik, fraser, texter och hörövningar följs upp och övas. Follow-up är friare tal- och skrivövningar. Uttal, språkrytm och fonetik kommer in i Pronunciation, Jazz chants och Reading aloud. För att främja kommunikation föreslås arbete i par eller grupp men övningarna är uppbyggda så att elever i andra studieformer kan arbeta på egen hand. Eleverna får också möjligheter att uttrycka egna erfarenheter. Många inslag uppmuntrar till reflektion, där eleven får "lära sig att lära engelska". Repetition och reflektion I slutet av varje kapitel finns genomgående en repetitionsdel, Review, som repeterar grammatik, ord och fraser. I Learning log uppmuntras eleven att reflektera över vad han eller hon har lärt sig. Detta hjälper var och en att få en uppfattning om vad han eller hon behärskar och vad som eventuellt behöver repeteras. INNEHÅLL Visions 1 Visions 1 är anpassad för absoluta nybörjare i engelska, elever som inte har läst engelska eller varit i kontakt med språket. Visions 1 kan naturligtvis också användas för dem som har läst lite engelska men behöver börja om. Eleven möter olika teman och språkfunktioner som t.ex. att presentera sig, börja ett samtal, läsa en hemsida och e-post, beställa mat på ett café, tala om var något är, beskriva människor och tala om arbete och intressen. Visions 1 har en tydligt strukturerad grammatisk progression. Visions 1 leder till kunskaper som ungefär motsvarar skolår 5 i grundskolan och steg 2 enligt kursplanerna i moderna språk och motsvarar därmed A1/A2 i Gemensam europeisk referensram för språk. Visions 2 I Visions 2 lär sig eleven exempelvis att tala om sin vardag, om livsstilar och relationer och om mat och dryck samt berätta om sådant som har hänt och beskriva planer. Visions 2 har en tydlig grammatisk progression och i