Liknande böcker
Kina i globaliseringens mitt
Bok av Johan Lagerkvist
Kina är den nya spelaren bland världens mäktigaste länder. Både dess politiska och ekonomiska inflytande kommer att öka och befästas. Det gör att allas blickar nu fokuseras på världens största land, med ömsom beundran och ömsom förskräckelse.Kina i globaliseringens mitt är en lättläst och initierad genomlysning av landet vars utveckling påverkar en hel värld. Statsvetaren och Kinakännaren Johan Lagerkvist förklarar tillvaron utifrån den vanlige kinesens ögon, drar paralleller till världspolitiken och i nästa led - hur vi svenskar påverkas. Han värjer sig mot förenklingar, rykten och schablonbilder, men utan att själv bli svår eller sväva på målet.Författaren har levt långa tider i Kina och boken är baserad på hans upplevelser därifrån, på samtal och diskussioner med politiker, affärsmän och dem som på kinesiska brukar kallas laobaixing (de hundra efternamnen), eller på ren svenska: "vanligt folk."
I Kina i globaliseringens mitt från 2008 gör statsvetaren och Kinakännaren Johan Lagerkvist en lättläst och initierad genomlysning av landet vars utveckling påverkar en hel värld. Lagerkvist förklarar tillvaron utifrån den vanlige kinesens ögon, drar paralleller till världspolitiken och i nästa led - hur vi svenskar påverkas. Han värjer sig mot förenklingar, rykten och schablonbilder, men utan att själv bli svårbegriplig eller sväva på målet. Johan Lagerkvist har levt långa tider i Kina och boken är baserad på hans upplevelser därifrån, på samtal och diskussioner med kinesiska politiker, affärsmän, författare och representanter för dem som på kinesiska brukar kallas laobaixing (de hundra efternamnen), eller på ren svenska: "vanligt folk."Johan Lagerkvist är forskare vid Utrikespolitiska institutet och utkom 2006 med avhandlingen The Internet in China: Unlocking and Containing the Public Sphere. Han talar flytande kinesiska och har arbetat många år i Kina. Han talar flytande kinesiska och har arbetat många år i Kina. Han anlitas ofta som sakkunnig i Kinafrågor i media.