Regelsamling i marknadsrätt

Bok av Carl Anders Svensson och Anders Stenlund m.fl.
Detta är en samling av lagregler och andra normer som reglerar företagens reklam- och marknadsföringsåtgärder samt konsumenternas ställning på den svenska marknaden. Regelsamlingen är ett komplement till handboken Praktisk marknadsrätt och kan även - tack vare att den innehåller ett centralt och värdefullt urval av både juridiska och etiska regler - användas separat eller tillsammans med annan litteratur på området. Den trettonde upplagan av Regelsamling i marknadsrätt är uppdaterad till den 20 juni 2012 och innehåller bl.a. följande:* Marknadsföringslagen.* ICC:s Regler för reklam och marknadskommunikation.* Ett urval av Konsumentverkets riktlinjer och föreskrifter.* De nordiska konsumentombudsmännens gemensamma ståndpunkter bl.a. ang. marknadsföring via sociala medier.* Upphovsrättslagen.* Lagar om varumärkesrätt, firmarätt och mönsterrätt.* Regler om givande och tagande av muta, lotterilagen.* Radio- och TV-lagen.* Lag om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster.* Lag om ansvar för elektroniska anslagstavlor.* Prisinformationslagen med Konsumentverkets allmänna råd.* Personuppgiftslagen och lagen om namn och bild i reklam.* Den moderniserade konkurrenslagstiftningen och annan central näringsrättslig lagstiftning.* Den köprättsliga lagstiftningen - köplagen, konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen samt konsumentkreditlagen.* Produktsäkerhets- och produktansvarslagarna.* Speciallagstiftning om alkohol, tobak, livsmedel, läkemedel och kemiska produkter.* Lag om skydd för företagshemligheter.* Kriterier för bedömning av könsdiskriminerandereklam.* Förteckning över EU-direktiv och normer i urval.Författarna är alla jurister och sedan länge praktiskt verksamma inom marknadsrättens område.