Sinnesmarknadsföring - Teoretiska och empiriska utgångspunkter
Bok av Bertil Hultén
Denna bok behandlar sinnesmarknadsföring som nytt framväxande marknadsföringsparadigm. För att positionera ett varumärke på ett djupare plan har det blivit allt viktigare för företag att tala till konsumenters sinnen. Författaren belyser hur företag strategiskt kan utveckla konsumentupplevelser som utgår från de fem sinnena: hur det ser ut, hörs, luktar, känns och smakara. Det handlar dels om påverkan på konsumenters utvärdering av produkter och tjänster, dels om påverkan på deras faktiska köpbeteende. Boken är rikt illustrerad med exempel från svenska och utländska företag.
Sinnesmarknadsföring - Teoretiska och empiriska utgångspunkter bygger på en rad modeller och teorier som hämtats från discipliner och forskningsområden som konsumentbeteende, konsumentpsykologi, marknadsföring, neurovetenskap, sociologi och varumärkesbyggande. Ambitionen är att erbjuda en djupare förståelse av sinnesmarknadsföring och att ge utblickar mot morgondagens marknadsföring i en global marknadsföringsmiljö och konsumtionskultur.