Kvalitet i alla led

Bok av Bo Bergman
Kvalitet innebär att uppfylla, och helst överträffa, kundernas behov och förväntningar.Ökade kundkrav och globaliseringen innebär att en satsning på offensiv kvalitetsutveckling är nödvändig i de varu- och tjänsteproducerande organisationer som vill befästa sin plats på marknaden. Värderingar, arbetssätt och verktyg från offensiv kvalitetsutveckling har på senare år också fått genomslag inom den offentliga verksamheten. Boken består av fyra relativt fristående delar. I del I, »Kvalitet för framgång», diskuteras begreppen kvalitet och offensiv kvalitetsutveckling samt sambandet mellan kvalitet och lönsamhet. I del II, »Utvecklingskvalitet», behandlas produktutveckling samt arbetssätt och verktyg som underlättar en kundfokuserad produktutveckling. Bland annat presenteras kundcentrerad planering (QFD), tillförlitlighet, försöksplanering och robust konstruktion. Del III, »Produktionskvalitet», tar främst upp variation, statistisk processtyrning och duglighet samt olika tekniker för problemlösning. I del V, »Ledarskap för kvalitet», diskuteras ledningens roll och innebörden av ledarskap. Vidare behandlas extern och intern kundtillfredsställelse, processer och processledning, förbättringsprogram, verksamhetsanalys samt ISO 9000:2000. I ett appendix beskrivs kort några statistiska begrepp som utnyttjas i framställningen.