Liknande böcker
Konsten att lyssna : metod för professionella samtal
Bok av Nils-Eric Tedgård
Att framföra ett budskap kan vara nog så svårt, men det svåraste i samtalet - att lyssna - hur gör man det?
Läs mer
Att hålla professionella samtal ingår i yrkesrollen för ledare, lärare och många andra. Den här boken är skriven för dig som vill bli mer trygg i rollen som samtalsledare. Den ger handgripliga råd kring konsten att lyssna och fråga, och visar hur både du och motparten kan få ut mer av samtalet.
Boken tar upp frågor som:
- Hur visar jag att jag verkligen lyssnar?
- Hur får jag kontakt?
- Hur ställer jag bra frågor?
- Hur gör jag motparten delaktig?
- Finns det frågor jag bör undvika?
- Ska motparten dra egna slutsatser, eller ska jag ge råd?
- Varför lyssnar jag inte?
Om författarna
Nils-Eric Tedgård är legitimerad psykolog och har inriktat sig främst på organisationer. Sedan femton år tillbaka håller han utbildningar i samtalsmetodik och utvecklingssamtal inom både näringsliv och skola.