Kulturnavigering i skolan

Bok av Gösta Arvastson (red.) och Billy Ehn (red.)
Den svenska skolan är en sammansatt arbetsplats med elever, lärare och skolpersonal från olika sociala och kulturella miljöer. För att man som lärare eller lärarstuderande ska ha större möjlighet att förstå och handskas med skolans på samma gång välbekanta och gåtfulla värld, är ett kulturanalytiskt perspektiv till hjälp. Den här boken presenterar ett antal fallstudier som diskuterar hur människor uppfattar sig själva och andra, och vilken betydelse det får i skolarbetet. Lärare har användning av kulturanalys för att se sin verksamhet med nya ögon och bli upptäcktsresande i den egna vardagen. För att förstå eleverna behövs kunskap om deras bakgrund och värderingar. Med konkreta exempel från skollivet fungerar boken som en handledning för var och en som vill analysera invanda normer och synsätt. Likaså visar den hur man kan lära sig mer om betydelsen av olika identiteter, gränser och kategorier. Hur sorterar människor varandra i "vi" och "dom"? Vad döljer sig i sådana bestämningar som "pojke" och "flicka", "svensk" och "invandrare"? Genom denna kunskap kan lärare och lärarstuderande bli bättre på att kritiskt granska egna och andras beteenden, och därmed få redskap att säkrare navigera i en snabbt föränderlig skolvärld.