Liknande böcker
Gustavsberg som försvann - och kom igen
Bok av Gösta Arvidsson
Gustavsberg som försvann och kom igen Boken tar år 1937 som utgångspunkt, det år Kooperativa Förbundet, KF, köper den anrika porslinsfabriken tillsammans med stora markområden, över 700 bostäder, rederiverksamhet och mycket mer. Det blir en vändpunkt i Gustavsbergs historia och startskottet för en stor omvandling av hela samhället. Den gamla bruksorten i skärgården förvandlades till en modern förebild. I fabriken utvecklades konstgods och industridesign i toppklass.
Med hjälp av initierade författare, flera med personliga erfarenheter av arbete på fabriken, liksom referat ur dåtidens lokalpress, växer en bild fram av med- och motgångar, visioner och sällsamheter.
Nyinflyttade, historie- och konstintresserade liksom besökare kan med hjälp av boken promenera omkring och få kännedom om alla pärlor i samhället, flera förklarade som riksintressanta; Runda huset, Porslinsmuseet, Tornhuset, fabriksbyggnaderna, konstnärsateljéerna. Här finns också en vandring till ett flertal konstverk utomhus.
De historiska rötterna speglas via personerna bakom de gamla gatunamnen. Vi får dessutom en dos levande äldre historia via en beskrivning av skatterna i Porslinsmuseet, en byggnad som välkomnar med sin fantastiska fasad och där verksamheten numera drivs av Nationalmuseum. Personliga berättelser ger liv och färg åt framställningen.
Den moderna historien skildras bland annat genom fördjupning i yrkena som givit namn åt de olika kvarteren i Porslinskvarteren, ett byggprojekt daterat 2010-och 2020-tal. Här, och i närbelägna nya Seglarbyn, har åtta byggbolag skapat moderna, miljövänliga bostäder som alla knyter an till den ursprungliga fabriksmiljön. Flera av arkitekterna berättar om sina tankar bakom sina hus. Närheten till den konstnärliga verksamheten är också här väl synlig, både i parkstråket och i trappuppgångar.
Medan kreativiteten flödade i Gustavsbergs studio under flera decennier, med berömdheter som konstnärliga ledaren Wilhelm Kåge, Karin Björquist, Berndt Friberg, Stig Lindberg och Lisa Larson och många fler, pågick en annan produktion några hundra meter bort, utifrån den tysta designen, den som möjliggjorde att det berömda konsthantverket kunde nå de högsta höjderna. Miljonerna rullade in från försäljning av toalettstolar, handfat, badkar och praktiska plastföremål för hemmet. En av de främsta industridesignerna berättar i boken.
Bistrare tider kom med nedläggning och försäljning, men Gustavsberg lever vidare som centrum för konst, design och konsthantverk. Och ny produktion, också den med inriktning på hälsa, hygien och skönhet, har tillkommit. Om detta och mycket mer berättas i den rikt illustrerade Gustavsberg som försvann och kom igen.