Liknande böcker
Good to Great : när vinst inte är målet : varför företagstänkande inte är lösningen : en monografi som kompletterar Good to great
Good to Great and the Social Sectors
Bok av James C. Collins
Good to Great är en av 2000-talets i särklass mest uppmärksammade böcker om ledarskap och företagande.
Collins har fått stark respons från företagsvärlden men även från chefer och ledare i rader av ideella och offentliga organisationer, det han kallar the social sectors, som på svenska kan kallas den ickekommersiella sektorn eller nonprofitsektorn. Dessa chefer berättar att de haft stor nytta av idéerna i Good to Great - men också har många frågor om hur bokens principer kan tillämpas i verksamheter där det inte är vinst som är målet. Den här skriften är Collins försök att besvara de frågorna.
Huvudtesen i Good to Great i nonprofitsektorn är avväpnande och självklar. Det sägs ofta att organisationer inom offentlig verksamhet, ideella organisationer, skola, utbildning etc behöver lära sig mer av företag; att de bör bli mer företagsliknande. Collins håller inte med. De allra flesta företag, säger han, är inte värda att efterlikna. Varför skulle man då importera företagssektorns rutiner, förhållningssätt och språkbruk till nonprofitsektorn? Den viktiga skiljelinjen går inte mellan företag å ena sidan och organisationer i nonprofit sektorn å den andra; den går mellan de organisationer som är mediokra, bara 'bra' och de som präglas av excellens. Det behövs ett språk som kan beskriva det enastående och unika och insikter om hur organisationer (både företag och andra) kan ta sig från det alldagliga till det extraordinära, från good to great. Collins erbjuder i denna korta skrift - som är avsedd som komplettering till den mer utförliga boken - ett sådant språk utvecklat med utgångspunkt i nonprofitsektorns särskilda villkor. Den vänder sig till alla som vill utveckla organisationer utan vinstmål - ideella organisationer, kyrkor och religiösa samfund, utbildning, sjukvård, välgörenhet, offentlig verksamhet.