Fritt fall : hur det blev farligare att flyga

Bok av Jan Ohlsson
Nya orsaker till flygolyckor väntar runt hörnet, långt svårare att förhindra än de gamla. Kraftigare oväder och kraftigare luftgropar väntar längs din färd i klimatförändringens spår. Extrem kyla har fått bränslet att frysa. De tekniskt alltmer avancerade flygplanen klarar visserligen alltmer stryk.Men frågan är om dagens piloter verkligen klarar av att flyga dem när tekniken plötsligt inte fungerar. Svarta lådan har blivit urmodig, men branschen kan inte enas om reglerna för att sända ett kontinuerligt flöde flyginformation till marken. Därför kan flygplan fortsatt spårlöst försvinna. Litiumbatterier i var mans ficka är en dödsfara i luften. De har redan fått två jumboplan att störta och kanske är brinnande litiumbatterier förklaring till Malaysia Airlines MH 370:s försvinnande. Samtidigt tar terroristerna förenklad teknik till sitt hjärta. Det finns dessutom alltmer däruppe som inte radarn ser. Ryska signalspaningsplan flyger osynligt. Drönare korsar flygplanens inflygningsvägar. Även om olyckorna fortsatt blir färre för varje år blir de som ändå sker dödligare. Förr störtade flygplanen främst vid landning och start. Idag faller de fritt från 12 000 meter och chansen att överleva är obefintlig.