Vampire: The Masquerade - Bloodlines
Spel från 2004 utvecklat av Troika Games
Ser man till stämningen, temat, estetiken och miljöerna så är det här kanske det bästa spel som någonsin har skapats. Efter mer än 15 år slår det fortfarande det mesta som görs i de avseendena. Det som däremot gör spelet något daterat är den linjära berättelsen och de (för vår tid) ganska begränsade valen i fråga om olika metoder för att lösa ett problem.
Platsen är Los Angeles, men ett mörkt, parallellt Los Angeles som vilar under storstadens yta. Som spelare ikläder man sig rollen av en ny vampyr som invigts av en tillfällig älskare - en älskare som sedan avrättas för sitt brott mot vampyrsamhällets regler. Man får själv välja vilken av de spelbara klanerna man vill tillhöra, vilket ger utrymme för väldigt olika spelupplevelser. Som en vanställd Nosferatu kan man inte röra sig där människor kan få syn på en, medan man som en vansinnig/genial Malcavian kommunicerar med sin omvärld på ett sätt som ligger en bit bortom det normala.
Uppdraget är att få tag på en uråldrig likkista som anländer från Turkiet med ett transportfartyg. Det är dock ett såväl riskabelt som komplicerat uppdrag som tar en till några av Los Angeles mest ikoniska stadsdelar och där det i det längsta är oklart vem som är vän respektive fiende.
Det här är ett spel med ganska många stridsscener och en hel del smygande i mörkret, men det är historien i sig, de spännande karaktärerna och de oslagbara miljöerna som ger det dess stora spelvärde.
Platsen är Los Angeles, men ett mörkt, parallellt Los Angeles som vilar under storstadens yta. Som spelare ikläder man sig rollen av en ny vampyr som invigts av en tillfällig älskare - en älskare som sedan avrättas för sitt brott mot vampyrsamhällets regler. Man får själv välja vilken av de spelbara klanerna man vill tillhöra, vilket ger utrymme för väldigt olika spelupplevelser. Som en vanställd Nosferatu kan man inte röra sig där människor kan få syn på en, medan man som en vansinnig/genial Malcavian kommunicerar med sin omvärld på ett sätt som ligger en bit bortom det normala.
Uppdraget är att få tag på en uråldrig likkista som anländer från Turkiet med ett transportfartyg. Det är dock ett såväl riskabelt som komplicerat uppdrag som tar en till några av Los Angeles mest ikoniska stadsdelar och där det i det längsta är oklart vem som är vän respektive fiende.
Det här är ett spel med ganska många stridsscener och en hel del smygande i mörkret, men det är historien i sig, de spännande karaktärerna och de oslagbara miljöerna som ger det dess stora spelvärde.