Set in the same]world as The Craftsman, senior policewoman, Florence Lovelady visits the man she put away for murder thirty years earlier. It is the last time she and Larry Glassbrook will meet. He is dying. He wants her to go back to Sabden, in the shadow of Pendle Hill where they met. Four child skeletons have been uncovered near a children's home and Larry, who knows a bit about rotting corpses, isn't buying the official line that these are ancient remains. 'You knew there was something wrong in that town, Florence,' he says. 'More than just me.'
Flossie can't get Larry's words out of her head, especially when she remembers Marigold McGowan, a young mother who disappeared, together with her baby, and were never seen again. Marigold, Florence remembers, had connections to the children's home. Reasoning that Larry may be right, that Sabden could bring her the closure she has looked for all these years, Florence decides to return.
Meanwhile, Larry's eldest daughter, Cassie, is liberated by the news of her father's death. Now, at last, she is free to go back to her home town and win back the love of the man she lost thirty years earlier. It matters not to Cassie that he is married, a father and grandfather. She doesn't care that by going home she might be unearthing secrets that are best left hidden, or that there could be a very good reason why she and this man should not be together. Cassie will stop at nothing to get him back.
Sharon Bolton återvänder till den lilla staden Sabden i Lancashire i denna uppföljare till boken Hantverkaren. Vi får också återse poliskommissarie Florence Lovelady.
Författaren är skicklig på att bygga upp en stämning, som mer är skräck än spänning. Hon väver med lätt hand ihop denna bok och boken Hantverkaren.
Sharon Bolton är en av mina favoritförfattare. Jag gillar nog hennes serie om Lacey Flint lite mer än denna serie, men det är en fråga om ”good” och ”great”. Detta är en författare som verkligen kan skriva!
Författaren är skicklig på att bygga upp en stämning, som mer är skräck än spänning. Hon väver med lätt hand ihop denna bok och boken Hantverkaren.
Sharon Bolton är en av mina favoritförfattare. Jag gillar nog hennes serie om Lacey Flint lite mer än denna serie, men det är en fråga om ”good” och ”great”. Detta är en författare som verkligen kan skriva!
Florence Lovelady är en av Storbritanniens mest framstående kvinnliga poliser, men när hon återvänder till hemorten Sabden kastas hon tillbaka in i en roll hon en gång hade och blir samma gamla Flossie som förr. Sabden och Pendle Hill är ett centrum för mörka och svårhanterliga krafter, men det är inte bara den månghundraåriga traditionen av häxkonster som sätter sin prägel på tillvaron. När den dömde mördaren Larry Glassbrook avslöjar att det finns skelettdelar begravda intill ett av traktens barnhem står det klart att det är mänsklig ondska som är det reella hotet som Florence måste sätta stopp för. Samtidigt har Larrys dotter Cassie Glassbrook återvänt hem för att kräva det som rätteligen tillhör henne, och hon skyr inga medel för att få det hon vill ha.
Sharon Boltons nya bok tar oss med till Lancashire och klassisk, brittisk häxmark, för det var vid Pendle Hill några av landets mest omfattande häxbränningar ägde rum under 1600-talet. Sedan dess har det varit tradition att verka i det fördolda, men traktens kvinnor har fortfarande kvar kunskaperna – inte minst när det den ädla konsten att utvinna läkemedel och gift från vad naturen har att erbjuda. Handlingen har en tydlig koppling till och överlappar delvis den förra boken i serien, Hantverkaren, och det är inte utan att jag hade önskat att de var en aning mer fristående. Det finns också vissa andra inslag som gör att den här boken tenderar att kännas stöpt i samma form som föregångaren. Men Sharon Bolton visar samtidigt att hon är en deckardrottning i ordets rätta bemärkelse, för hennes lägsta nivå är förunderligt hög. Med en finess av samma giftiga rang som titeln antyder väver Bolton samman Sabdens traditioner med ett ondskefullt kriminaldrama och åstadkommer en magisk symbios av berättarglädje och spänning som hade gjort Pendlehäxorna mäkta stolta.
Sharon Boltons nya bok tar oss med till Lancashire och klassisk, brittisk häxmark, för det var vid Pendle Hill några av landets mest omfattande häxbränningar ägde rum under 1600-talet. Sedan dess har det varit tradition att verka i det fördolda, men traktens kvinnor har fortfarande kvar kunskaperna – inte minst när det den ädla konsten att utvinna läkemedel och gift från vad naturen har att erbjuda. Handlingen har en tydlig koppling till och överlappar delvis den förra boken i serien, Hantverkaren, och det är inte utan att jag hade önskat att de var en aning mer fristående. Det finns också vissa andra inslag som gör att den här boken tenderar att kännas stöpt i samma form som föregångaren. Men Sharon Bolton visar samtidigt att hon är en deckardrottning i ordets rätta bemärkelse, för hennes lägsta nivå är förunderligt hög. Med en finess av samma giftiga rang som titeln antyder väver Bolton samman Sabdens traditioner med ett ondskefullt kriminaldrama och åstadkommer en magisk symbios av berättarglädje och spänning som hade gjort Pendlehäxorna mäkta stolta.