Liknande böcker
Summary of Eric Ries' the Lean Startup: Key Takeaways & Analysis
Bok av Eric Ries
Är du mitt uppe i att starta företag eller funderar du på att ta steget? Läs om entreprenören Nick Swinmurn och hans skoföretag Zappos som blev en dundersuccé men som började i liten skala och växte markant. Ta del av tips och inspiration för att få ditt företag att växa i rätt takt.
Aldrig har det varit trendigare än nu att driva ett eget företag. Det ska allra helst vara ett innovativt bolag inom techbranschen som har stor potential att växa snabbt. Denna trend har gett upphov till ett enormt utbud av böcker som riktar sig till informationshungriga entreprenörer och blivande startupgrundare. Det finns de som argumenterar för att man inte kan läsa sig till entreprenörskap, vilket delvis stämmer. Däremot finns det några goda råd som de flesta entreprenörer bör lyssna på för att undvika att misslyckas på ett tidigt stadium.
Den dystra verkligheten är att de flesta företag, framför allt startups, misslyckas. Men många av dessa misslyckanden hade kunnat undvikas om saker och ting hade gjorts rätt från början. The Lean Startup är en ny metod som allt fler entreprenörer använder sig av för att bygga bolag som levererar produkter som marknaden vill ha och behöver.
Författaren Eric Ries definierar en startup som en organisation som skapar något nytt under extremt osäkra förhållanden. En startup ska komma upp med något som är så pass nytt att det på något sätt förändrar marknaden. Idén måste ha stor tillväxtpotential och för att kunna växa i stor skala behöver bolaget ta in riskkapital. Med andra ord är ett lokalt kafé ingen startup, även om konceptet är innovativt. En startup bör ge sig ut på helt ny och okänd mark. Detta innebär en enorm osäkerhet och därför är det många som misslyckas.
The Lean Startup är en handbok som lär ut att använda kapital, tid och kunskap mer effektivt. Metoden är inspirerad av den japanska biltillverkaren Toyotas utvecklingsstrategi. Syftet med den är att identifiera och eliminera alla faktorer i en tillverkningsprocess som inte skapar värde för slutkunden. Eric Reis anpassar detta till startups och ger handfasta råd om hur entreprenörer på ett effektivt sätt kan identifiera om deras produkt efterfrågas av marknaden. Genom att konstant testa teser och prototyper kan dyra misstag undvikas.
Denna bok är ett måste för alla entreprenörer och för personer som funderar på att starta företag. Den är full av goda råd och konkreta tips och kan användas som en handbok i entreprenörskap. Den skiljer sig från övriga företagsböcker eftersom dess fokus ligger på processen att testa hypoteser och prototyper. Bokens kapitel bör läsas i kronologisk ordning, men många läsare efter att ha läst boken går tillbaka till utvalda kapitel för att rådgöra. Det är en mycket användbar bok som är ett måste för alla entreprenörer.
Den dystra verkligheten är att de flesta företag, framför allt startups, misslyckas. Men många av dessa misslyckanden hade kunnat undvikas om saker och ting hade gjorts rätt från början. The Lean Startup är en ny metod som allt fler entreprenörer använder sig av för att bygga bolag som levererar produkter som marknaden vill ha och behöver.
Författaren Eric Ries definierar en startup som en organisation som skapar något nytt under extremt osäkra förhållanden. En startup ska komma upp med något som är så pass nytt att det på något sätt förändrar marknaden. Idén måste ha stor tillväxtpotential och för att kunna växa i stor skala behöver bolaget ta in riskkapital. Med andra ord är ett lokalt kafé ingen startup, även om konceptet är innovativt. En startup bör ge sig ut på helt ny och okänd mark. Detta innebär en enorm osäkerhet och därför är det många som misslyckas.
The Lean Startup är en handbok som lär ut att använda kapital, tid och kunskap mer effektivt. Metoden är inspirerad av den japanska biltillverkaren Toyotas utvecklingsstrategi. Syftet med den är att identifiera och eliminera alla faktorer i en tillverkningsprocess som inte skapar värde för slutkunden. Eric Reis anpassar detta till startups och ger handfasta råd om hur entreprenörer på ett effektivt sätt kan identifiera om deras produkt efterfrågas av marknaden. Genom att konstant testa teser och prototyper kan dyra misstag undvikas.
Denna bok är ett måste för alla entreprenörer och för personer som funderar på att starta företag. Den är full av goda råd och konkreta tips och kan användas som en handbok i entreprenörskap. Den skiljer sig från övriga företagsböcker eftersom dess fokus ligger på processen att testa hypoteser och prototyper. Bokens kapitel bör läsas i kronologisk ordning, men många läsare efter att ha läst boken går tillbaka till utvalda kapitel för att rådgöra. Det är en mycket användbar bok som är ett måste för alla entreprenörer.