Flicka, kvinna, annan
Girl, woman, other
Bok av Bernardine Evaristo
Amma är en radikal pjäsförfattare som i medelåldern ser sin karriär ta fart. Nu ska hon sätta upp en pjäs på National Theatre, ett genombrott som förunnats få svarta dramatiker. I publiken sitter gamla vänner och partners, var och en med sin egen historia, och med olika erfarenheter av att leva som svart i England. Flicka, kvinna, annan är en kollektivroman där tolv öden interfolieras. Tillsammans skapar rösterna ett modernt körverk som tagit världen med storm.
"En imponerande, stark roman om svarta familjer i Storbritannien, om deras kamp, smärta, skratt, längtan och kärlek. Stilen är passionerad, rakbladsvass, full av energi och humor." Juryn för Booker Priset.
"Flicka, kvinna, annan förändrade mitt sätt att tänka" - Tom Stoppard TIMES LITERARY SUPPLEMENT
I augusti 2022 städade chefen på avdelningen sitt skåp. En eftermiddag rusade hon in i ett möte jag satt i och överräckte en sommarpresent. Jag kunde inte vara med i juni när sommarpresenterna delades ut, för just den dan var jag i London. Nu kom presenten alldeles utmärkt. Det var nämligen en bok, Bernardine Evaristos bok Flicka, kvinna, annat och min hylla med TBR*-böcker var för tillfället väldigt mager. Nu har jag läst ut min sena sommarpresent, en riktigt annorlunda roman som jag känner att min chef har valt ut speciellt för mig, inte bara köpt och gett bort.
Den medelålders radikala pjäsförfattaren Amma får plötsligt fart på karriären. Hon ska sätta upp en pjäs på National Theatre och det är det minsann inte alla svarta dramatiker som får göra. Publiken består bland annat av Ammas gamla vänner och partners, främst kvinnor. Alla har de en historia som omfattar olika erfarenheter av att leva som svart i England. I den här boken varvas och blandas tolv livsöden.
Det här är en väldigt annorlunda bok. Den är skriven på ett sånt sätt att man antingen blir helt galen och inte kan läsa den eller också överförtjust över att nån äntligen har hittat ett nytt sätt att skriva. Jag tillhör den senare kategorin. Det här är en bok jag gillar direkt från början – och det handlar faktiskt inte enbart om dess uttalade HBTQ-tema. Däremot gillar jag att just detta tema finns med och behandlas naturligt, det är en del av berättelsen, men inte dess huvudtema. Jag tycker att det är intressant att läsa om de olika karaktärerna och om hur det är att leva både som lesbisk och svart i England. Liksom dubbla utanförskap, men med det senare som huvudtema.
Författaren lyckas att knyta ihop de olika livsödena i slutet. Den här boken är faktiskt… mästerlig.
Mitt omdöme blir det högsta.
Den medelålders radikala pjäsförfattaren Amma får plötsligt fart på karriären. Hon ska sätta upp en pjäs på National Theatre och det är det minsann inte alla svarta dramatiker som får göra. Publiken består bland annat av Ammas gamla vänner och partners, främst kvinnor. Alla har de en historia som omfattar olika erfarenheter av att leva som svart i England. I den här boken varvas och blandas tolv livsöden.
Det här är en väldigt annorlunda bok. Den är skriven på ett sånt sätt att man antingen blir helt galen och inte kan läsa den eller också överförtjust över att nån äntligen har hittat ett nytt sätt att skriva. Jag tillhör den senare kategorin. Det här är en bok jag gillar direkt från början – och det handlar faktiskt inte enbart om dess uttalade HBTQ-tema. Däremot gillar jag att just detta tema finns med och behandlas naturligt, det är en del av berättelsen, men inte dess huvudtema. Jag tycker att det är intressant att läsa om de olika karaktärerna och om hur det är att leva både som lesbisk och svart i England. Liksom dubbla utanförskap, men med det senare som huvudtema.
Författaren lyckas att knyta ihop de olika livsödena i slutet. Den här boken är faktiskt… mästerlig.
Mitt omdöme blir det högsta.