Att bedöma elevers läsförståelse : En jämförelse mellan svenska och kanaden

Bok av Barbro Westlund
4.0
1 röst
Barbro Westlunds bok Att bedöma elevers läsförståelse visar genom konkreta exempel hur man som lärare framgångsrikt kan undervisa i läsförståelse. Boken tar också upp hur man kan arbeta med formativ bedömning av elevernas läsförståelse. Enligt flera internationella kunskapsmätningar som PISA och PIRLS har svenska elevers resultat i läsförståelse sjunkit. Men vad är läsförståelse och varför sjunker resultaten? Och hur kan lärarna bli bättre på att undervisa i läsförståelse? Detta är utgångspunkten för Barbro Westlunds bok Att bedöma elevers läsförståelse, där hon intervjuat fem svenska lärare om hur de ser på läsförståelse och bedömning, och jämfört dem med fem lärare i provinsen British Columbia i Kanada, som har signifikant bättre resultat än Sverige i PIRLS 2006. Barbro Westlund visar att lärarnas samtalsmönster (diskurser) i de båda länderna ser mycket olika ut. Skillnaderna finns också i vilket stöd de ger eleverna i läsförståelse, hur bedömningen görs och vilket syfte den har. Ländernas styrdokument hade stort inflytande på lärarnas synsätt, liksom hur de hade tillägnat sig forskning i praktiken. I slutkapitlet diskuteras också den nuvarande läroplanen (Lgr11) och dess betoning på elevers användning av strategier för läsförståelse i alla skolämnen och för elever i alla stadier. Att bedöma elevers läsförståelse vänder sig främst till studenter på lärarutbildningarna, skolledare och alla verksamma lärare som arbetar med eller intresserar sig för läsning och läsförståelse inom skolans sfär. Till boken hör en studiehandledning för sex utbildningstillfällen. Barbro Westlund är lärarutbildare och lektor i läs- och skrivutveckling vid Institutionen för språkdidaktik (ISD) vid Stockholms universitet. Hon har även arbetat som klasslärare i svensk skola i 25 år. Se och hör Barbro Westlund i en intervju med SVT där hon reder ut begreppen kring läsning och läsförståelse, och vad man kan göra för att höja läsnivån i den svenska skolan. Läs Barbro Westlunds debattartikel på dn.se om hur elevers läsförståelse kan förbättras, eller en intervju där hon berättar mer om hur man kan arbeta med läsförståelse i skolan. Hon har även intervjuats i DN Insidans serie om högläsning för barn. Du kan också läsa Skolportens intervju med Barbro Westlund på ämnet läsförståelse. Vill du få djupare kunskaper i hur man kan arbeta med läsning och läsförståelse rekommenderar vi Skolsnacks podcast med Barbro Westlund, eller en föreläsning från UR/Kunskapskanalen i vilken Barbro Westlund berättar om läsförståelse i olika genrer. Se Barbro Westlund presentera sig själv och sin forskning i ett klipp från Stockholms universitet.  
Visa pris inkl. frakt Inkl. frakt
Amazon.se
Nybliven Amazon Associate Klicka på "Till butik" för att se priset
Finns i lager
Bokbörsen (begagnade böcker)
250 kr + 59 frakt
Finns i lager
CampusBokhandeln
330 kr + 39 frakt
Finns i lager
Ej verifierad butik
Att bedöma elevers läsförståelse : En jämförelse mellan svenska och kanaden
330 kr
Finns i lager
Att bedöma elevers läsförståelse : En jämförelse mellan svenska och kanaden
356 kr
Finns i lager
Bokextra
343 kr + 49 frakt
Finns i lager
Ej verifierad butik
Att bedöma elevers läsförståelse : Akademisk avhandling
343 kr
Finns i lager
CDON
379 kr + 29 frakt
Finns i lager
Adlibris
379 kr fri frakt
Finns i lager
Book Outlet
394 kr fri frakt
Finns i lager
Bokus
399 kr fri frakt
Finns i lager
Ginza
394 kr + 39 frakt
Ej i lager