Liknande böcker
ABC-klubben åk 2 Diamantjakten Läsebok På väg
Bok av Mats Wänblad
I materialet ingår läseböcker i olika nivåer för att ge en sammanhållen läsupplevelse för hela klassen. Det finns arbetsbok, läxbok och lärarhandledning. Läseböckerna finns också i digitalt format med intalat ljud. Arbetsbok Interaktiv bok IST ger dig användbara hjälpmedel på din interaktiva skrivtavla vid genomgångar och laborativt arbete inför elevernas arbete i sina arbetsböcker. De digitala böckerna och IST-materialen säljs som abonnemang här på webbsidan
Det här är den spännande berättelsen för årskurs 2!
ABC-klubben, barnen Asta, Bea och Cesar, kastas nu in i ett nytt äventyr. Läraren Olle har hittat på ett spännande projekt där en nalle ska skickas ut i världen med en lapp runt halsen: "Skriv tillbaka till klassen om vad nallen varit med om." Bea, som just kommit tillbaka från en utlandsresa, bestämmer sig för att skänka en av sina nallar till projektet och nallen placeras utanför skolgrinden. För sent får Bea veta att mamma har gömt mormors diamantring inuti just den nallen. Hon hade velat lura eventuella inbrottstjuvar under tiden de var borta. En jakt efter diamanten börjar. Regelbundet får ABC-klubben livstecken från nallen, men de ligger ständigt ett steg efter.
Läsebok A, B och På väg
Läseboken Diamantjakten finns i tre versioner. Böckerna innehåller samma berättelse, men A-boken har inte lika mycket text som B-boken. Den blå På väg-boken har minst textmängd och ökat bildstöd. Alla kapitel börjar och slutar på samma sidor i de olika versionerna.
Arbetsbok
I arbetsboken utvecklar barnen sin läsning och skrivning. Till texterna i läseböckerna finns läsförståelse- och skrivuppgifter där eleverna bl a tränar att skriva egna texter i de texttyper de mött i läseboken. Inom de första språkläremomenten övas alfabetisk ordning, ordbildning och stavning.
Arbetsbok Fokus
Arbetsbok Fokus passar elever som behöver ett tydligt upplägg med utvalda uppgiftstyper, bilder som stödjer innehållet och vägledande exempel. Arbetsbok och Arbetsbok Fokus är strukturerade så läraren kan undervisa elevgruppen inom samma område.
Arbetsbok Lärarwebb
Med lärarwebben till arbetsboken får läraren material för genomgångar i helklass för att starta upp arbetet med arbetsbokens olika moment. Laborera med interaktiva övningar och låta alla elever vara delaktiga.
Bonusbok
Bonusboken ger extra utmaningar för de elever som behöver sporras och arbeta vidare efter arbetsboken. Uppgifterna hör till texterna i Läsebok A och B.
Läxbok
Till varje kapitel i läseboken finns en sida i läxboken. Eleven utvärderar sin läsning och föräldern återkopplar. Därefter följer uppgifter om innehållet i texten att lösa hemma.
Lärarhandledning
Lärarhandledningen inleds med en artikel om läsförståelse skriven av Barbro Westlund. Därefter följer en lättanvänd handledning med metodiska tips till kapitlen i läseböckerna och arbetsboken. Bland kopieringsunderlagen finns bl.a. arbetsblad som förenklar individualiseringen i klassrummet.