Klara svenskan åk 5 Affischer
Bok
I Klara svenskan byggs kunskap upp med hjälp av lärar- och kamratstöd i en varsam progression, så kallad scaffolding eller vägledd undervisning. Varje årskurs i Klara svenskan behandlar fyra olika texttyper. Dessa delas upp i momenten tala, läsa och skriva. Texttypens särdrag tydliggörs och eleverna får tillägna sig lämpliga strategier och verktyg för att ta sig an texter i den aktuella texttypen, till exempel planeringsverktyg för det egna skrivandet och strategier för läsförståelse och retorik. Längre texter som eleverna producerar skrivs inte i boken men planeringen inför skrivandet, checklistor och bedömningsmatriser under skrivandet samt utvärdering efter skrivandet samlas i boken.
Arbeta utifrån cirkelmodellen
Arbetet i Klara svenskan utgår från Cirkelmodellens fyra faser. Du som lärare vägleder och stöttar eleverna genom skrivprocessen. Eleverna får utrymme att tala, samtala, tänka högt, ställa hypoteser, resonera om och ge återkoppling på sina egna och kamraternas idéer. Allt för att främja formativt lärande och språkutveckling.
Fas 1 Texttypens innehåll
Du som lärare tar reda på elevernas förkunskaper och tydliggör målen för ämnesområdet. Ni bygger tillsammans upp kunskap om ämnet och ni samtalar om aktuella ord och begrepp.
Fas 2 Texttypens syfte, struktur och kännetecken
Ni går igen om textens olika delar, form och funktion. I denna fas utvecklar eleverna ett metaspråk. Ett språk om språket.
Fas 3 Gemensam text
Utifrån elevernas idéer och din vägledning bygger ni upp en gemensam text. Eleverna får syn på processen i arbetet och förbereds inför sitt eget skrivande.
Fas 4 Individuell text
Elevernas kunskap om texttypen gör att de själva kan planera och skriva en text. Till stöd har de checklistor och matriser med fokus på mål, innehåll och texttypens särdrag.
Lärarhandledningen är hjärtat i Klara svenskan
I Klara svenskan är lärarhandledningen med lärarwebb själva hjärtat i undervisningen. Allt det som
eleverna gör i sina elevböcker, Tala, Läsa och Skriva samt Språkläran, föregås av arbete utifrån denna.
Till Klara svenskans lärarhandledning hör en webb. Via inloggningsuppgifter i den tryckta lärarhandledningen får du tillgång till alla modelltexter och kopieringsunderlag i digital version. Efter 12 månader kan du förnya ditt abonnemang och köpa webben separat.
Elevboken Tala, läsa, skriva
Boken Tala, läsa, skriva innehåller arbete med fyra olika texttyper:
* Argumenterande text (insändare, reklam)
* Återberättande text (intervju, tidningsartikel)
* Berättande text (deckare, fördjupat textsamtal)
* Faktatext (förklarande faktatexter inom NO)
Svart bälte
I åk 5 finns pocketboken, Svart bälte, som ett valfritt komplement till avsnittet om Berättande text. Svart bälte är en deckare som är skriven av Kerstin Lundberg Hahn. Till varje kapitel i boken finns på, mellan- och bortomfrågor om ni vill fördjupa er i texten. Frågorna ligger under extramaterial på nok.se.
Svart bälte, pocket lättläst
Svart bälte finns även i en lättlästbearbetad version. För bearbetningen står Hanna Wallsten. Till varje kapitel finns på-, mellan- och bortomfrågor. Dessa ligger under extramaterialet på nok.se.
Stödstrukturer som affischer
Till varje texttyp finns tydliga exempeltexter, grafiska stödstrukturer, vägledande checklistor och bedömningsmatriser. De olika texttypernas grafiska stödstrukturer finns nu som skrivbara affischer tänkta att användas vid undervisningen om texttyperna och vid klassens gemensamma skrivande (cirkelmodellens fas 3). Affischerna är 4 st/årskurs i A1-format (60 x 84 cm). Ytan är blank och går att anteckna på med whiteboardpenna, för att sedan torkas av.
Elevboken Språklära
Boken Språklära innehåller textexempel, övningar och regler inom områdena: alfabetet, meningsuppbyggnad, stavning, ordkunskap, o