Liknande böcker
Kundpsykologi
Bok av Pierre Wanger
Alla vet vi hur vi tänker och beter oss som kunder. Litteratur inom områden som marknadsföring, kundvård, kundundersökningar och liknande beskriver dock ofta kunden med en viss distans. Eftersom den egna erfarenheten kan vara begränsande vill författare av olika böcker i stället ge oss perspektiv på kunder i allmänhet.
Pierre Wanger instämmer i att en bok om kundpsykologi måste bygga på en blandning av forskning och praktisk erfarenhet av att hantera kunder. Samtidigt vill denna bok underlätta för läsaren att snabbt se kopplingar till sin egen personliga erfarenhet av att vara kund. Därför är boken skriven på ett lättläst, personligt och bitvis humoristiskt sätt.
Kundpsykologi beskriver betydelsen av kunders behov, beslutsfattande, oro, minne, uppfattningsförmåga, associationer och beteende. Den delen kompletteras med en mer specifik genomgång av hur kunder påverkas av reklam, nya produkter, butiksmiljöer, produktnamn och av försäljare.
Boken vänder sig i första hand till dig som ser en framtid som t.ex. marknadsförare, produktchef, marknadsundersökare, copywriter eller butikschef. Den vänder sig dock även till beteendevetare som vill kunna tillämpa sina kunskaper i kundorienterade sammanhang.