Liknande böcker
Att ha eller sakna verktyg : om möjligheter och svårigheter att läsa och skriva
Bok av Claes Nilholm, Åsa Wengelin
Boken fokuserar på läs- och skrivsvårigheter, en grundläggande utgångs punkt är elevers rätt att lära sig läsa och skriva. I boken behandlas de språkliga verktyg elever behöver för att läsa och skriva, hur man tillägnar sig dem, var olika svårigheter kan uppstå, olika dyslexidefinitioner samt olika didaktiska aspekter på läs- och skrivsvårigheter.
Frågor som diskuteras i boken är:
* Vad innebär det att lära sig läsa och skriva?
* Varför får vissa elever läs- och skrivsvårigheter?
* Hur kan uppkomsten av svårigheter förebyggas?
* Vad innebär det att arbeta "evidensbaserat" med läs- och skrivlärandet?
* Hur kan lärare och andra vuxna med professioner inom området hjälpa elever som får svårigheter att lära sig läsa och skriva?
* Vad innebär egentligen dyslexi?
Boken har en bred ansats och är avsedd för blivande och verksamma lärare, speciallärare och specialpedagoger i skolan. Den är också relevant för förskollärare och specialpedagoger i förskolan, liksom för blivande och verksamma logopeder och psykologer. Även andra yrkesgrupper som arbetar med utsatta elever i skolan kan ha behållning av boken.