Goda lärmiljöer för barn

Gode læringsmiljøer for børn
Bok av Grethe Kragh-Müller Frans Ørsted Andersen Louise Veje Hvitved Tanja Kragh-Müller Daniela Cecchin Rebecca Isbell Ruth Theilmann Birgitte Madsen Jóhanna Einarsdòttir Pamela Evanshen Hans Henrik Knoop
I dagens förskolor är lärande och lek väl sammankopplade och av stor betydelse för barns utveckling i både förskola och skola. I Goda lärmiljöer för barn betonar författaren sambandet mellan lek, lärande och utveckling. Områden som behandlas är bl.a.: * fri lek och lärande * lek som inspiration * lek- och lärmiljöer * naturpedagogik * lärmiljöer ur barns perspektiv * lärmiljöer i tidiga skolår * bra undervisningsmiljöer * Reggio Emiliapedagogik. Författarna tar också upp betydelsen av goda relationer mellan barn och vuxna och barns rätt till inflytande. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola, förskoleklass och klass 1-3.