Liknande böcker
Bedömning i och av skolan - - praktik, principer, politik
Bok av Christian Lundahl
Maria Folke-Fichtelius
Astrid Birgitte Eggen
Johan Hofvendahl
Anders Holmgren
Alli Klapp
Helena Korp
Joakim Lindgren
Annica Löfdahl
Håkan Löfgren
Daniel Pettersson
Henrik Román
Margareta Serder
Florian Waldow
Ann-Christine Vallberg Roth
Barbro Westlund
I den här boken erbjuds en bred och forskningsbaserad presentation av bedömningsfältet inom skola och förskola. Med bedömning menas då inte bara en verksamhet som utförs i relation till barn och elever. Tvärtom skriver flera av författarna om på vilket sätt dels verksamheten, dels personalen är föremål för bedömning. Det handlar t.ex. om utvecklingssamtal, betyg, nationella prov, kvalitetsgranskning, nationell utvärdering och inspektion samt internationella kunskapsmätningar.
Kapitlen är indelade i fyra principiella teman: synligt-osynligt; rättvist-orättvist; internt-externt samt nationellt-internationellt. Dessa teman är lika relevanta i varje del av utbildningssystemet. Till den andra reviderade upplagan har ett par kapitel ersatts och fyra kapitel är helt nyskrivna: två om förskolan, ett om PISA-studierna och ett om Skolinspektionen. Övriga kapitel är kraftigt omarbetade och upp daterade.
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare från förskola till gymnasium, skolledare samt skolpolitiker och skoladministratörer som ansvarar för och/eller berörs av bedömning och utvärdering.