Ledning på lärandets grund : aktuell skolforskning i praktiken

Det ved vi om forskningsinformeret læringsledelse
Bok av Lars Qvortrup
Skolledare i dag förväntas spela en synlig, aktiv och direkt roll i förhållande till skolans kärnuppdrag: att bidra till att eleverna når specifika mål för lärande, utveckling, trivsel och bildning. I detta sammanhang är det vanligt att tala om pedagogiskt ledarskap som skiljt från andra chefsuppgifter som en skolledare har att utföra, till exempel i rollen som administratör eller kulturbärare. Ledning på lärandets grund handlar om det pedagogiska ledarskapet, men också om förhållandet mellan vetenskap och praktik. Den väver samman och presenterar aktuell forskning om lärande, undervisning och skolutveckling utifrån bidrag av exempelvis Fullan, Hattie, Robinson och Timperley. Med utgångspunkt i denna forskning diskuteras vad vi vet om "ledning på lärandets grund". Boken är lämplig som kurslitteratur på skolledarutbildningar och passar även utmärkt som fortbildningslitteratur för verksamma skolledare och lärare.