Omvårdnadsorienterad kommunikation : personorientering, samarbete och etik

Kommunikasjon i relasjoner
Bok av Hilde Eide
Hur skapar sjuksköterskan en god relation till patienten och stimulerar till coping? Hur kan hon eller han inge förtroende, stärka patientens medverkan och förbereda gemensamma beslut? Hur uppnås en kultur där alla arbetar för samarbete och patientsäkerhet? I Omvårdnadsorienterad kommunikation utgår författarna från dialoger och berättelser i den kliniska vardagen och tar upp olika kommunikationsfärdigheter. Här beskrivs bland annat hur vårdpersonal kan arbeta med aktivt lyssnande, motiverande handledning och samarbete i team. Boken baseras på aktuell forskning i ämnet och har särskilda kapitel om etisk reflektion och om kommunikation med barn och äldre personer. Läsaren får en god introduktion till kommunikations- och relationsteorier. En av styrkorna med boken är den tydliga kopplingen mellan teori och praktik, samtidigt som den är skriven med respekt för det medmänskliga samtalet. Omvårdnadsorienterad kommunikation vänder sig i första hand till blivande och redan yrkesverksamma sjuksköterskor. Men boken lämpar sig även för en bredare målgrupp och kan därför med fördel läsas av samtliga professioner inom hälso- och sjukvård.