Liknande böcker
Didaktisk utvecklingsdialog - Lärares och skolledares professionella utveckling
Bok av Anette Olin
Jonas Almqvist
Lisbeth Gyllander Torkildsen
Karim Hamza
Åsa af Geijerstam
Bassam Ahmad
Per Anderhag
Jonas Aspelin
Catarina Berntsson
Nihad Bunar
Jeanette Camnor
Una Cunningham
David Dahlgren
Marianne Dovemark
Markus Eek
Johan Engkvist
Helen Enoksson
Joel Falk
Anneli Forslund
Anneli Freli
Från vänster: Lisbeth Gyllander Torkildsen, Karim Hamza, Anette Olin och Jonas Almqvist
Redaktörer: Anette Olin är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Jonas Almqvist är professor i didaktik vid Uppsala universitet. Karim Hamza är docent i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Stockholm universitet. Lisbeth Gyllander Torkildsen är filosofie doktor i pedagogiskt arbete och forskningschef i Landskrona kommun. Övriga författare: Lärare och skolledare vid Öresundsgymnasiet Landskrona samt lärare, skolledare och forskare från hela Sverige.
Didaktisk utvecklingsdialog
Lärares och skolledares professionella utveckling
Boken innehåller elva exempel på möten mellan skolpraktik och forskning. Varje kapitel inleds av en lärare eller skolledare som beskriver ett eget valt didaktiskt dilemma. Författarna delar öppenhjärtigt med sig av upplevda svårigheter i den egna verksamheten. Varje dilemma kommenteras sedan av två forskare och en kollega. Avslutningsvis reflekterar läraren eller skolledaren över vad som framkommit i dialogen. Poängen med didaktisk utvecklingsdialog är att praktiska erfarenheter på detta sätt beprövas och generaliseras. Dessutom prövas teoretisk kunskap och görs relevant genom att konkretiseras.
Den didaktiska utvecklingsdialogen är grundad i didaktik och aktionsforskning, vilka båda förespråkar att lärare och skolledare ses som experter i sin egen yrkesutövning. En utgångspunkt i boken är att didaktik som kunskapsfält bidrar till utveckling såväl av lärares undervisning som skolledares ledarskap.
I boken bidrar varje kapitel med kunskap om de dilemman som bearbetas och avslutningsvis beskrivs hur didaktisk utvecklingsdialog kan användas som skolutvecklingsmodell. Boken riktar sig därmed till både erfarna och blivande lärare och skolledare, på skolor och i lärar- och rektorsutbildningar, som vill ha autentiska fall att diskutera eller som vill använda didaktisk utvecklingsdialog i sitt utvecklingsarbete.