Handledning i arbetslivet

Bok av Gunvor Silfving
Personalens kompetens är avgörande för ett företags eller en organisations konkurrenskraft. Kunskaper blir emellertid snabbt föråldrade. Vi måste därför se lärandet som en livslång process under vilken vi ständigt lär om och lär nytt. För att kunna lära av varandra och tillvarata de möjligheter till lärande som finns på arbetsplatsen krävs kunskap om handledning. Denna bok handlar om de processer som äger rum vid handledning och hur handledning kan utveckla medarbetarnas kompetens och personlighet. I boken redogörs för bl a: Vad innebär god handledning? Vilka förväntningar ställs på en handledare? Vilka olika funktioner kan en handledare ha? Hur ser lär- och kommunikationsprocessen ut? Hur kan en handledare hantera problem och konflikter? Hur planerar, förbereder och genomför en handledare en inlärningssituation? Handledning i arbetslivet vänder sig till dem som i sitt yrke handleder andra människor inom industri, vård, offentlig förvaltning, utbildning och service. Den är också lämplig för grundläggande utbildning i handledning vid universitet och högskola.