Kvalitativ metod och vetenskapsteori
Bok av Mikael Alexandersson
António Barbosa da Silva
Rosmari Eliasson Lappalainen
Staffan Larsson
Gerd Lindgren
Ulla Sjöström
Vivian Wahlberg
Kvalitativ metod har under senare år fått en allt starkare ställning inom samhälls- och beteendevetenskaperna. Trots detta finns det få vägledningar i hur kvalitativa analyser bör genomföras. Syftet med denna bok är därför att förmedla ett antal svenska forskares praktiska erfarenheter av kvalitativ metod.
Boken består av tre delar. I den första delen redogörs för den vetenskapsteoretiska grunden för kvalitativ analys och de faktorer som påverkar valet av forskningsmetod. I den andra delen presenteras utförligt tre vetenskapsteoretiska skolbildningar: hermeneutik, fenomenologi och fenomenografi. I den tredje delen behandlas två specifika problem i samband med kvalitativ forskning, dels de könsmässiga och moraliska dimensionernas betydelse, dels frågan om kvalitetskriterier.
Boken är avsedd för kurser i forskningsmetodik vid samhälls- och beteendevetenskapliga utbildningar vid universitet och högskola.