Jag läser D Arbetsbok
Bok av Martin Widmark
Läslära av Martin Widmark
En av Sveriges mest populära barnboksförfattare, Martin Widmark, har skrivit vår populära läslära Jag läser. Det är en läslära med ett antal spännande och fantasirika böcker som definitivt lockar till läsning. Historien löper på i ett snabbt tempo och barnen dras lätt med.
Med Jag läser får eleverna en individanpassad läsinlärning, många tillfällen till skratt, samtal och reflektion och en noggrann och systematisk förståelse av hur språkljud och bokstäver fungerar.
Läs mer
Pedagogiska tankar
Ett bra läsinlärningsmaterial ska bestå av riktiga texter med början och slut. Det ska ge barnen en lagom utmaning och förmedla lust, liv och spänning. Dessutom ska det ge barnen möjlighet till identifikation, inlevelse och inre bilder och ha lagom relation mellan text och bild. Slutligen ska det ge inspiration till både muntlig och skriftlig bearbetning. Allt det här har vi haft med oss i arbetet med Jag läser.
Jag läser kan ses som en läsebok i skönlitteraturens anda. Martin Widmark har verkligen lyckats med att bygga upp fyra spännande historier som också spänner över olika genrer. Här finns den roliga berättelsen, deckaren och äventyrsboken. Tanken är att böckerna ska hjälpa eleverna erövra läsandet med glädje.
Det unika med Jag läser är kombinationen av rolig berättelse, pedagogisk arbetsgång och massor av tips och stöd till läraren. Martin Widmark talar direkt till läsaren, som lätt kan identifiera sig med händelser och figurer. Detta underlättar läsförståelsen och utvecklar läsförmågan.
I böckerna får barnen och läraren många tillfällen till samtal om såväl innehållet, personerna och de oväntade händelserna som alla de ord och uttryck som förekommer. Att samtala med och lyssna på andra är en förutsättning för barnens språkutveckling. Därför bör en stor del av språkarbetet i skolan utföras i grupp tillsammans med läraren. Att lära sig läsa och skriva är inte självklart. Många barn behöver aktiv hjälp med att tillägna sig ett skriftspråk. Genom samtal om innehåll och språk stimuleras också barnen att läsa och skriva själva. De blir förtrogna med de olika uttryckssätten.
Komponenter
Jag läser är en serie skönlitterära läseböcker för barn som är i början av sin läsutveckling. Serien består av fyra läseböcker med tillhörande arbetsböcker och lärarböcker. Dessutom finns onlineböcker.
LÄSEBÖCKER Det finns fyra läseböcker A-D. För varje bok ökar textmängden och nivån är högre. I bok A och B finns texten på två nivåer. I bok C-D endast på en nivå.
ARBETSBÖCKER Det finns en arbetsbok till varje läsebok. I Arbetsboken får eleverna tillfälle att individuellt arbeta vidare med att förstå texten och dess innehåll, öva speciella ord och uttryck samt att ta upp och bearbeta roliga fakta som förekommer i boken. De innehåller såväl bokstavsskrivning och ljudanalys som läsförståelse, ord- och språkkunskap. Till Jag läser A finns även en lätt läs- och arbetsbok för de elever som behöver en lugnare lässtart.
LÄRARBÖCKER Lärarböckerna ger dig, förutom många tips för det dagliga arbetet i klassen, en grundlig genomgång av bokstäver och språkljud. Samtliga lärarböcker innehåller underlag för ordkunskap och läsförståelse och hur du kan arbeta med text och bild. Det finns även läskort, språkkort och läsdiagnoser som följer upp varje kapitel. Dessutom får du fortbildning - med ett kapitel av Mats Myrberg i Jag läser A och av Monica Reichenberg i Jag läser B.
JAG LÄSER FÖRSKOLEKLASSEN I pusselsagan tänkt för förskoleklassen berättar Martin Widmark om hur de två tokiga aporna Ben och Koko hittar en mamma i djungeln och följer med henne till människornas värld. Materialet består av 16 bildkort i A4-format där berättelsen är uppdelad i 16 kapitel. På bildkortens baksidor finns sagan samt diskussionsfrågor som läraren läser. Till pusselsagan finns en arbetsbok med enkla övningar för eleverna.
BOKSTAVSBOK Eleverna skriver bokstäverna i läslärans ordning. Bokstavsboke