Klimatdidaktik : att undervisa för framtiden

Bok av David O Kronlid
I Klimatdidaktik - att undervisa för framtiden diskuterar sex didaktiker hur den svenska skolan skulle kunna erbjuda sina elever meningsskapande klimatundervisning: Författarna beskriver hur klimatfrågan kan integreras i undervisningen, både ur ett allmändidaktiskt och ämnesdidaktiskt perspektiv. De diskuterar också olika didaktiska syn- och förhållningssätt som är viktiga för lärarens undervisningsplanering. I boken finns såväl teoretiska som praktiska exempel på hur en ämnesövergripande klimatundervisning kan gå till. Denna bok är en av de första som specifikt fokuserar på klimatdidaktik inom utbildning för hållbar utveckling. Läs mer Boken riktar sig i första hand till lärarstudenter vid högskola och universitet och yrkesverksamma lärare i den svenska skolan som är intresserade av klimatfrågan och utbildning för hållbar utveckling. Om författarna Samtliga av bokens författare är forskare och på olika sätt knutna till institutionen för didaktik vid Uppsala universitet.