Ledarskap i butik

Bok av Helena Schmidt
En skicklig butiksledare kan åstadkomma mirakel. Med sin mix av strategiskt tänkande och praktiska råd ger Ledarskap i butik den kunskap och inspiration som butiksledare behöver för att lyckas. Som butiksledare måste du vara något av en allkonstnär. Det gäller att kunna jonglera förväntningar från medarbetare, kunder, leverantörer och ägare, arbeta med både kort- och långsiktiga frågor, vägleda medarbetare, administrera och organisera samt kanske ansvara för inköp, sortimentsutveckling, logistik och lager. Dessutom bör du vara lyhörd och ha en förmåga att driva förändring. Läs mer Ledarskap i butik ger en struktur för dina utmaningar genom att dela in butiksledarens många kompetensområden i tre olika roller: ledaren, affärsstrategen och arbetsgivaren. Inom varje roll krävs en rad kunskaper som behandlas i bokens kapitel. Relevant teori varvas med handfasta råd, tips och exempel. Ledarskap i butik vänder sig till blivande och verksamma ledare inom detaljhandeln, i såväl små som stora butiker, enskilda företag och större kedjor, egenföretagare och anställda inom alla branscher. Sagt om boken "Det absolut svåraste med att driva en framgångsrik butik är alla detaljer. Boken hjälper mig att få ett helhetsgrepp, men framför allt lyfter den fram den enskilt viktigaste delen: ledarskapet. En bra bok för dig som vill någonstans i butiksvärlden - läs den!" Erik Geijer, köpman, ICA Kvantum, Avesta Om författarna Helena Schmidt Thurow är affärsstrateg och marknadsförare med mångårig erfarenhet av detaljhandeln och kedjeföretag som ledare, styrelseledamot och rådgivare. Helena har tidigare skrivit "Butiksboken", en handbok för alla som arbetar inom detaljhandeln. Camilla Ås Fritz är HR-chef på Apotek Hjärtat, Sveriges största fristående apotekskedja. Hon har mer än 20 års erfarenhet av ledarskap och försäljning inom detaljhandeln och olika kedjeföretag, bland annat Din Sko, Hallbergs Guld, COOP, Apoteket och Wedins Skor & Accessoarer.