Läsinlärning i 7 steg Läsebok 3

Bok av Maj J Örtendal
Sju steg för att knäcka koden! Läsinlärning i 7 steg är en multisensorisk läsinlärningsmetod i sju steg. Grundidén är att man tränar fonologisk medvetenhet och läsinlärning parallellt. Nu finns även arbetsböcker i serien. Läsinlärning i 7 steg är producerad med stöd av Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). Läs mer Läromedlet riktar sig särskilt till barn med försenad och bristfällig fonologisk utveckling, och som därmed finns i riskzonen för att utveckla läs- och skrivsvårigheter. Metoden innehåller 7 steg: Steg 1 - Ljudsegmentering Steg 2 - Ljudsyntes Steg 3 - Bygga eller skriva orden Steg 4 - Läsa orden Steg 5 - Samtal om ordens betydelse Steg 6 - Upprepad läsning Steg 7 - Läsläxa - den aktuella läsövningen Läsebok 1 innehåller 16 läsövningar som tränar: - introduktion av bokstäver och språkljud: O, S, L, R, M, A, E, N, I, V, T, Ä, K, F - korta ljudenligt stavade ord (med 2-3 språkljud) och enkla meningar. Arbetsbok 1 innehåller 27 övningar som tränar: - samma bokstäver och moment som i Läsebok 1 - skrivande utifrån aktuella moment - ljudanalys - ordkunskap. Läsebok 2 innehåller 32 läsövningar som tränar: - introduktion av bokstäver och språkljud: B, Ö, H, U, G, J, Y, D, P, C, X, Z, W, Q - moment: ord med ändelser, konsonantförbindelser, ljudande/ljudlös konsonant, närliggande vokaler - enkla meningar och texter. Arbetsbok 2 innehåller 32 övningar som tränar: - samma bokstäver och moment som i Läsebok 2 - skrivande utifrån aktuella moment - läsförståelse - ordkunskap. Läsebok 3 innehåller 45 läsövningar som tränar: - ordläsning - textläsning - moment: frekventa småord, konsonantförbindelser, läsriktningsträning, böjning av adjektiv och verb, konsonantförväxlingar, vokalförväxlingar, vokalmöten och konsonantmöten, supradentaler och sammansatta ord. Arbetsbok 3 innehåller 45 övningar som tränar: - samma moment som i Läsebok 3 - skrivande utifrån aktuella moment - återberättande text - läsförståelse - ordkunskap. Laborativt läsmaterial Det laborativa läsmaterialet innehåller 23 spel, som syftar till att på ett lekfullt och varierat sätt förstärka och ge extra träning till läsövningarna i Läsebok 1 och Läsebok 2. Lärarhandledningar - Lärarboken tillhörande Läsebok 1 och Läsebok 2 innehåller anvisningar till alla sidor i läseböckerna, dessutom kopieringsunderlag med exempelvis kartläggning för fonologisk medvetenhet och läsprov som följer inlärningsgången i läseböckerna. - Lärarboken tillhörande Läsebok 3 innehåller anvisningar till alla sidor i Läsebok 3 och kopieringsunderlag till spel som förstärker aktuella moment i läsövningarna. Lärarmanualer till arbetsböckerna Till var och en av de tre arbetsböckerna finns en lärarmanual att ladda ner på liber.se. Där finns handledning till hur varje övning i arbetsböckerna är tänkt att utföras. Läsinlärning i 7 steg är producerad med stöd av Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). Om författarna Maj J Örtendal är fil.mag. i specialpedagogik med inriktningen läs- och skrivsvårigheter, och även utbildad talpedagog. I över 30 års tid har hon engagerat sig i undervisning av barn med läs- och skrivsvårigheter/dyslexi inom grundskolan. Maj de senaste 12 åren utfört tal-, läs- och skrivutredningar på barn, ungdomar och vuxna och har som talpedagog arbetat med tal- och språksvårigheter. Därutöver är Maj läromedelsförfattare.