Service och bemötande
Bok av Kerstin Olander
Service och bemötande är en ny lärobok som belyser hur ämnet service kan förstås och omsättas i praktiken. Boken är anpassad till kursen Service och bemötande 1 men passar även som introduktion i ämnet inom andra utbildningar.
Läs mer
När man arbetar i serviceyrken är det viktigt att bemöta kunderna på ett professionellt sätt. Därför behöver man bland annat få möjlighet att öva sig på att ta hänsyn till olika kunders behov och personligheter. Det är också nödvändigt med goda kunskaper om de produkter och tjänster som man har att erbjuda. Service och bemötande tar upp allt detta på ett enkelt och överskådligt sätt.
Service och bemötande innehåller bland annat följande avsnitt:
Service och bemötande som begrepp
Målgrupper och servicebehov
Kommunikation och service
Produktkännedom och service
Marknadsföring och service
Kulturmöten och service
Missnöjda gäster och service
Lagar
Inför APL
Boken innehåller fallbeskrivningar och case för att levandegöra och tillämpa innehållet i boken. Varje kapitel avslutas med uppgifter av olika slag, som till exempel faktauppgifter som kan lösas med bokens hjälp, uppgifter som eleverna löser under APL, dramauppgifter i form av rollspel och förslag till fördjupande projekt.
Om författarna
Kerstin Olander är huvudförfattare till boken och turismlärare med mångårig erfarenhet. Hon arbetar numera som rektor på en gymnasieskola. Kerstin har deltagit i en av referensgrupperna för GY11.
Rainer Bladh är gymnasielärare i turism och entreprenörskap. Rainer har deltagit i en av expertgrupperna för GY11 och har stor insikt i reformen