Symposium 2009: genrer och funktionellt språk i teori och praktik

Bok av Mikael Olofsson (red.)
I oktober 2009 anordnade Nationellt centrum för svenska som andraspråk sitt femte symposium sedan starten 1998, vilket resulterat i denna symposieantologi. Temat för symposiet var Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Läs mer Under de senaste åren har den australiska genrepedagogiken väckt ett allt större intresse i svensk skola och utbildning. Utmärkande för genrepedagogiken är dess betoning på en undervisning där eleverna får kunskaper om hur texter och språk formas av den omgivande sociala kontexten. Läraren har här den viktiga rollen att leda samtal om vad som utmärker olika texter i olika ämnen. Eleverna får därigenom syn på texters syfte, struktur och språkliga drag, och ges mönster för både läsning och det egna skrivandet. Genrepedagogiken har setts som en väg att ge eleverna, inte minst flerspråkiga elever, goda förutsättningar att få tillgång till det s.k. skolspråket. I antologin ges en introduktion till genrepedagogiken. Därefter följer en rad exempel, från utlandet och från Sverige, på genrepedagogiska arbetssätt i klassrummet - både med de yngsta barnen och med vuxna inlärare. Vidare ges fördjupningar i systemisk funktionell lingvistik, SFL, som är den språkteori som genrepedagogiken bygger på, och i dess beskrivningar av skolans språk. Bland annat belyses språkets betydelse i skolans naturorienterade ämnen. I en avslutande artikel sätts genrepedagogiken in i ett bredare läs- och skrivsammanhang. Om författarna Medverkande författare: Åsa af Geijerstam, Anne Burns, Helen de Silva Joyce, Janice Finlayson, Qarin Franker, Anne Hamilton, Per Holmberg, Gun Hägerfelth, Britt Johansson, Anna-Malin Karlsson, Eija Kuyumcu, Caroline Liberg, Ulrika Magnusson, Mikael Olofsson, Mary Schleppegrell, Anniqa Sandell Ring, Gunlög Sundberg, Beverley White och Jenny Wiksten Folkeryd.