Vips lärarhandbok förskoleklass
Bok av Lena Hultgren
I Vips läslära F-3 är lärarens högläsning och det lärande samtalet utgångspunkt för elevernas eget läsande och lärande. I högläsningsboken väcker du som lärare nyfikenhet och klassen tränar lässtrategier tillsammans.
Läs mer
Vips förskoleklass, ett ämnesintegrerat läromedel
Med Vips ämnesintegrerade läromedel i förskoleklassen får du och barngruppen en berättelse som blir utgångspunkten för det lärande och tankeutmanande samtalet. Även om språkutvecklingen är i fokus, har handlingen medvetet skrivits för att stimulera elevernas allsidiga utveckling genom ett ämnesövergripande lärande.
Med utgångspunkt i högläsningen får eleverna arbeta med språkliga övningar som stimulerar deras språkliga medvetenhet inför läsinlärningen. Vips för förskoleklassen består av en högläsningsbok, en arbetsbok och en lärarhandbok. I högläsningsboken läser du spännande och roliga historier som inspirerar till många lärande samtal och ämnesintegrerade teman. I lärarhandboken får du många förslag på hur du kan förbereda och bearbeta innehållet i varje kapitel. I arbetsboken arbetar eleverna med uppgifter som stimulerar deras språkliga medvetenhet inför läsinlärningen.
Vips åk 1-3
I Vips läslära är lärarens högläsning och det lärande samtalet utgångspunkt för elevernas eget läsande och lärande. I högläsningsboken väcker du som lärare nyfikenhet och klassen tränar lässtrategier tillsammans. Arbetsboken både förbereder och efter-arbetar elevernas egen läsning i läseboken. För att möta och utmana alla elever finns läseboken för åk 1 på fyra nivåer och läseboken för åk 2 på två nivåer. I åk 3 läser alla elever i samma bok.
Pedagogiska tankar
De senaste årens rapporter från olika undersökningar som handlar om barns läsförståelse har visat att våra svenska elevers läsförmåga har blivit allt sämre. Våra elever är goda läsare och knäcker läskoden relativt snabbt. Mer illavarslande är det med elevernas läsförståelse. En slutsats som har dragits är att eleverna alltför tidigt lämnas ensamma att själva förstå och tolka den lästa texten. Med den vetskapen har vi till Vips gjort en högläsningsbok, för att förbättra elevernas läsförståelse. Med högläsningsboken får eleverna draghjälp av läraren och av varandra in i texten och texten tolkas gemensamt för en djupare förståelse.
Högläsningsbokens text ger också språklig stimulans på en högre nivå än om eleverna enbart läser själva i egna läseböcker. Dessutom får eleverna med högläsningsboken en förförståelse för texten de själva ska läsa i sina egna läseböcker. Under läsningen i högläsningsboken tränar läraren eleverna i lässtrategier; tänka framåt och bakåt i handlingen, reda ut oklarheter och svåra ord, klura ut underförstådd information osv.
I arbetsgången för Vips, jobbar eleverna i arbetsboken innan de läser i sin egen läsebok. I åk 1 tränas vanliga bokstäver, ordbilder och grammatiska moment i arbetsböckerna så att avkodningen blir enklare. Då kan eleverna fokusera mer på innehållet och mindre på avkodningen när de läser i sina egna läseböcker. Arbetet i ett kapitel avslutas även i arbetsboken, då med fokus på läsförståelse.
Komponenter och arbetsgång
HÖGLÄSNINGSBOKEN. Lärarens högläsningsbok startar arbetet med Vips. Det är här du som lärare väcker elevernas nyfikenhet genom att läsa högt för dem. När eleverna lyssnar på texten får de en god förförståelse inför texten i deras egna läseböcker.
ARBETSBÖCKER. I Vips arbetsböcker arbetar eleverna med det som är nytt i kapitlet, innan de läser på sin egen nivå i någon av läseböckerna. Den individuella läsningen förbereds alltså i arbetsboken. Arbetsböckerna finns på två nivåer i både åk 1 och åk 2, men på en nivå för åk 3. Arbetet med ett kapitel avslutas även i arbetsboken, denna gång med fokus på läsförståelse.
LÄSEBÖCKER. Elevens läsebok finns på fyra nivåer i åk 1 och två nivåer i åk 2, i åk 3 läser alla elever på samma nivå. Texterna i läseböckerna hänger intimt ihop med berättelsen i höglä