Libers Läsförståelse A
Bok av Helena Stenros
Libers Läsförståelse innehåller olika texttyper, och tränar lässtrategier före, under och efter läsningen, på mellan och bortom raderna.
Läs mer
- Pedagogiska tankar
Libers Läsförståelse introducerar de olika texttyperna på ett enkelt sätt och bygger samtidigt upp förståelse för de olika texttyperna och deras syften.
Alla kapitel har samma struktur:
A. Före läsningen
Uppgifter som bygger upp förförståelse för textens innehåll.
B. Under läsningen
Eleven får ett läsfokus inför läsningen.
C. Efter läsningen
Här tränar eleven läsförståelse med olika lässtrategier.
D. Ta ställning!
Eleven tar ställning till textens innehåll.
E. Jämför med en kompis
Eleverna jämför sina ställningstaganden i D med varandra.
F. Sammanfatta
Eleven sammanfattar textens innehåll.
Varje bok innehåller 5 texter, en i varje av följande texttyper: berättande, beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande.
- Komponenter
Serien innehåller tre böcker A, B och C som inte är årskursindelade, för att de ska kunna användas mer flexibelt. Bok A är tänkt för åk 4, B för åk 5 och C för åk 6.
Om författarna
Helena Stenros är verksam lärare och har även arbetat som journalist.